Time for Change!Ruim drie jaar bestaat de stichting Electronic foundation. Bij de eerste opzet werd ervan uitgegaan dat de community rond eGulden een dusdanig zware rol zou gaan spelen dat de rol van deze stichting heel beperkt zou kunnen blijven. Hoewel de stichting met 4 man begon werd de bemanning door de noodzaak tot het verwijderen van één persoon en het zelf vrijwillig opstappen van een ander al snel teruggebracht tot een puur technisch team. Geen probleem omdat toch al verwacht werd dat het veldwerk als reclame maken, familie, vrienden en kennissen enthousiast maken iets was dat door de communitty spontaan opgepakt zou worden. Dat was tenslotte in het belang van elke e-Gulden bezitter.
Hoewel de eerste opzet wel enthousiast ontvangen werd was deze zodanig opgezet dat deze buitenstaanders eerder afschrok dan dat zij e-Gulden hierdoor spontaan zouden zouden omarmen. De inititatieven stierven begin 2015 dan ook onvermijdelijk een stille dood. Het werd in de zomer van 2015 heel stil rond e-Gulden. Niet binnen het ontwikkelteam dat de handen vol had om technisch bij te blijven en nieuwe ontwikkelingen (EFL.NL) te implementeren, maar alle promotionele acties liepen muurvast. Campagnes trokken hooguit een handvol mensen. Het is niet voor niets dat oorspronkelijke pre-mine nog volledig in tact is gebleven. Niemand wilde het gratis geld. Een probleem waar andere coins overigens ook tegenaan gelopen zijn.
Alle noodzakelijke organisatorische functies professioneel uitbouwen met slechts twee man die de handen al meer dan vol hadden werkte uiteraard niet. Een dergelijke professionele opzet van de stichting, zowel qua organisatorische opzet als marketing, promotie, imagebuilding etc. bleef puur door tijdgebrek en het helaas volledig ontbreken van elke steun uit de community uit.
En dus wordt het na drie jaar eens tijd voor wat bijsturing. Ofwel verandering. Change!
De afgelopen maanden is er een eerste globale aanzet gemaakt om te komen tot een professionele aanpak. In drie jaar tijd evolueert nu eenmaal alles. Ook de manier van denken over cryptogeld. Voorbeelden:
Illusies verdwijnen, andere komen er voor terug.
Vertrouwen in mensen en instanties wordt lopend opgebouwd en gaat weer te paard.
Hemelfietsers landen weer op aarde.
Roze wolkjes verdwijnen in het zonlicht.
Kortom, de ideeën van drie jaar geleden zijn de ideeën van nu niet meer. En dan kijken we niet alleen naar eigen stichting, maar ook naar concurrenten, collega's of hoe je ze noemen wilt. Een nog steeds snel groeiende groep die ondanks de vermakelijke heisa en bombarie die men soms produceert vrijwel nergens ook maar een poot aan de grond heeft gekregen. Studiemateriaal genoeg dus en daar is dankbaar gebruik van gemaakt.
Alle serieuze ontwikkelaars van cryptomunten weten inmiddels wel dat de grote massa met de media voorop, echt niet staan te juichen over hun technologische hoogstandjes. Integendeel zelfs.
Zie dit artikel uit de telegraaf van vandaag:
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/28793225/__Topbelegger_waarschuwt_voor_bitcoin__.htmlHet wantrouwen en cynisme viert hoogtij. Een zeer klein groepje enthousiastelingen praat elkaar en zichzelf moed in dat het met "hun" munt wel goed zal komen. En als de koers van "onze munt" maar genoeg omhoog zou gaan dan komt alles vanzelf weer goed.
Meer zonneschijn.
Iedereen rijk.
Vrede op aarde!
Alle macht bij de bezitters van cryptogeld
Nu, dat gebeurt nu niet, dan niet en nooit niet, natuurlijk. Maar veel mensen hebben nu eenmaal de grootste moeite om feiten en wensdenken van elkaar te onderscheiden.
Globaal plan.
Tijd dus om in het najaar van 2017 een stevige professionalisering van de e-Gulden in gang te zetten.
Wat we ondermeer aan gaan pakken? Een (niet compleet) aantal voorbeelden in een willekeurige volgorde:
1. Er zitten een paar ingrijpende maar wel zeer positieve technische veranderingen aan te komen. Dat is van het allergrootste belang voor e-Gulden en dat gaat echt vóór alles. Alle andere punten komen daarna pas. Het duurt misschien even maar dat is dan maar jammer. Het is voor het goede doel.
2. Organisatie en positionering. Een beleidsplan over wat e-Gulden is, waar het voor staat en wat we nu met eGulden gaan doen. Geschreven in samenwerking met iedereen die bereid was een positieve inbreng te leveren. Met dit plan in de hand moet een ieder in twee minuten weten waar egulden voor staat.
3. De marketing van de munt. En dan niet alleen in de eigen kring ("Het zogenaamde preken voor eigen parochie" zoals tot nu toe gebeurde maar juist daarbuiten) of in subgroepjes uit de samenleving. We willen iedereen kunnen bereiken, niet alleen minderheidsgroeperingen.
Voor het betalingsgedeelte (e-Gulden als geld) is eFiliaaL al in het leven geroepen, voor de munt is echter nog niets geregeld. Ook dat gaat dus veranderen. En op een spectaculaire manier. Dat is wel zeker.
4. Communicatie naar alle relevante stakeholders op hun eigen niveau. Ofwel een eigen beleid per stakeholder.
Wat willen we met wie bereiken? Een communicatieplan dat in het najaar in werking gaat is inmiddels voltooid. Het voorziet in nieuwe communicatiekanalen en het volledig afstoten van een aantal onwenselijke. Ook het de kop indrukken van hardnekkig naar buiten gebracht "fake news" door mensen die daar belang bij denken te hebben, staat op het lijstje.
5. Samenwerken met serieuze derde partijen met interesse in de vele mogelijkheden van eGulden.
6. Intense samenwerking met inititiatieven of afsplitsingen zoals EFL.NL, eFiliaal en (toekomstige) anderen.
7. Diverse maatregelen om het community aspect toch weer nieuw leven in te blazen. We zijn ervan overtuigd dat vooral enkele andere maatregelen die we in petto hebben het enthousiasme binnen de community zullen stimuleren. Bijvoorbeeld een vorm van een CERS.
8. Het onvermijdelijke einde van de (schadelijke) premine en hoe dat optimaal te organiseren.
9. Uw idee? Laat het ons weten. Deze lijst is nog niet compleet maar hoe meer serieuze(!) input hoe beter.