Auteur Topic: Algemene Aankondiging Electronic Gulden Foundation (stichting in oprichting)  (gelezen 11068 keer)

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Geachte leden van de Electronic Gulden community / beste EFL fanaten,

Zoals jullie waarschijnlijk in het forum hebben gelezen is er meermaals gesproken over een Stichting die de EFL in beheer kan/zal gaan nemen. Het voorlopige besluit om een stichting op te richten is genomen na een vergadering in Amsterdam op 20 mei j.l. (zie het stand van zaken bericht na deze aankondiging) We hebben alvast een naam gekozen voor dit, uit de community voortkomende initiatief, te weten de Electronic Gulden Foundation. De Foundation heeft als doel de EFL als volwaardige, wijd geaccepteerde, altcoin in Nederland - en daarbuiten - te verspreiden en de integriteit van de EFL te bewaken. We willen dit doel te bereiken door het beheren én het gecontroleerd verspreiden van de inhoud van de pre-mine wallets, het promoten van de EFL en, natuurlijk, het verder ontwikkelen van de wallets.

We willen onszelf eerst, als  beoogde bestuurders van de “Foundation in oprichting”, aan jullie voorstellen.  Wie zijn wij:


Gerrit Oerlemans, op het e-Gulden forum bekend als bitwise-shifted. Ik heb een academische achtergrond en ik ben eigenaar van een software bedrijf. Ik ben gefascineerd door Bitcoin en altcoins en voor wat deze munten, en de EFL in het bijzonder, kunnen gaan betekenen in de nabije toekomst. Ik heb me beschikbaar gesteld als Treasurer (penningmeester) van de Foundation.

Niels Harmsen, als Nelis bekend als een van de moderatoren op en van het forum. Ik ben een geboren en getogen Bredanaar en de oprichter van de Brabantse Regionale Valuta Coöperatie (BRVC). Ik hou mij, vanuit mijn financiële achtergrond, al geruime bezig met Bitcoin en altcoins.  Ook hou ik me bezig met het verstrekken van eerlijke informatie aan het publiek over de uitdagingen en de risico’s die ons hedendaagse “geld” (euro en andere fiat valuta) met zich meebrengt. Voor de Foundation ben ik de beoogde Secretary (secretaris)

Henk Compier, Hman op het forum. Ik ben een commercieel en algemeen management professional in media en ICT. Voor mij is het duidelijk dat het systeem van fiat geld zoals de euro niet werkt en dat wij de regie zelf in handen moeten nemen. Wij kunnen dit mogelijk maken door het ondersteunen en accepteren van de EFL. Het is de hoogste tijd voor een munt voor het Nederlandse volk, die kan floreren zonder inmenging van overheden en daaraan gelieerde instellingen. Ik ben de beoogde Chairperson (voorzitter) van de Foundation.

Het is duidelijk dat na de introductie van de EFL een aantal zaken niet lopen zoals ze moeten lopen. De communicatie met de developers van de Electronic Gulden is zéér moeizaam te noemen en er zijn veel vragen uit de community die beantwoord moeten worden.  De Foundation zal dan ook pas echt worden opgericht als er een correcte overdracht van de EFL  van de developers naar het bestuur heeft plaatsgevonden. 

We hopen dit proces op korte termijn af te ronden zodat we de Gulden weer haar (elektronische) plek in het hart van Nederland kunnen geven.

Volgens de Nederlandse wet moet een stichting uit tenminste 3 personen bestaan.  Vanzelfsprekend is het bestuur van de, op te richten, Foundation nog niet in steen gehouwen en zouden wij leden uit de community, die bereid zijn flink wat tijd en energie hierin te stoppen van harte welkom heten.





Van het Bestuur - Stand van Zaken tot nu toe

Op 20 mei jongstleden is er een vergadering gehouden in het Bastion Deluxe Hotel in Amsterdam, op initiatief van een aantal leden van het e-Gulden forum.  De bedoeling was om samen met de developers en de community manager van e-Gulden.com en enthousiasten die zich bereid hadden verklaard te proberen om de EFL kar verder te trekken  te kijken hoe we weer schwung aan de EFL konden geven door middel van de inzet van een stichting. Een vijftal mensen, waaronder de ondergetekenden van dit stuk, woonden de vergadering bij.  Van de zijde van de initiatiefnemers van de EFL waren er helaas geen vertegenwoordigers aanwezig.  De aanwezigen kwamen overeen dat een stichting de EFL zou kunnen begeleiden.

Let wel! Wij beseffen dat de EFL in principe een Bitcoin-variant is en daarbij is iedere vorm van centralisatie ongewenst. Totdat het stadium van volwassenheid van de EFL bereikt wordt is er echter begeleiding nodig, zeker omdat bij de EFL sprake is van een pre-mine die niet marktverstorend mag werken. Begeleiding is voorlopig ook nodig op het softwarevlak totdat de community ervan overtuigd kan zijn dat deze veilig gebruikt kan worden, totdat er een solide ontwikkelclub omheen is ontstaan.  Begeleiding is optioneel, maar positief, als het gaat om het verlagen van de drempels tot de EFL.

Momenteel is de onduidelijkheid over de pre-mine onze grootste zorg.  Zolang daar geen duidelijke en open boekhouding over bestaat en wordt vrijgegeven heeft de EFL een wankele basis. Ook als we geloven dat een gezonde marktwerking zelfs een 50% pre-mine zou kunnen absorberen, gaat het te ver om daar als stichting nu al verantwoordelijkheid over te nemen. Tot dit punt heeft de stichting in wording  veel werk verzet om duidelijkheid te verkrijgen en de stand van zaken op dit moment is dat bijna de helft van de pre-mine inmiddels onder ons beheer staat: Publiek adres LZQnw2pCvnTKVbYuuB7UcfnPGVKjfRVLTi (Balans 5.039.340,10 EFL). Het resterende gedeelte staat nog onder beheer van de initiatiefnemers van de EFL.

Onze grootste uitdaging is de communicatie met de initiatiefnemers. Ook naar ons toe hullen zij zich in anonimiteit en wordt er zeer slecht gecommuniceerd. Hoewel hun anonimiteit niet meer volledig intact is willen wij die best respecteren als ons doel maar bereikt wordt. Dat doel is transparantie over de resterende pre-mine. Er is door de initiatiefnemers van de EFL aan ons  gecommuniceerd dat er een WIL is tot overdracht, maar de verantwoording over 5.460.660 EFL  ontbreekt nog.

Op de website van e-gulden.com werd, tot voor kort, gemeld dat 17,4 % van de pre-mine is weggegeven. Als daarmee bedoeld wordt “in de vorm van pakketjes van 50 EFL” dan hebben wij geconstateerd, na onderzoek van de blockchain, dat dat niet klopt. Als daar beloningen zijn inbegrepen die elders op de website worden genoemd ten behoeve van ontwikkeling rond de EFL dan hebben we daar gemengde gevoelens bij omdat de hele pre-mine bestemd was voor uitdelen aan Nederlandse huishoudens en de ontwikkeling van de EFL uit donaties zou worden bekostigd.

Op de website-pagina “Beloningen” wordt echter een beloningenbedrag van bijna 2.000.000 EFL “verantwoord”. Dat alleen al is meer dan de eerder genoemde 17,4% en laat onverlet dat er zo’n 3.500.000 EFL nog niet verantwoord zijn.

Deze onduidelijkheden hangen momenteel dus boven de EFL-markt. Uitgaande van goede wil nemen wij aan dat de initiatiefnemers van de EFL momenteel bezig met zijn met de  boekhouding en dat ze een correcte overdracht willen. Wij roepen de community daarom op tot een constructieve bijdrage, vanaf dit moment. Omgekeerd roepen wij de EFL-initiatiefnemers op om ons te helpen om op zeer korte termijn verantwoording af te leggen richting de EFL-community. Dat laatste stellen wij als voorwaarde voor de oprichting van de Foundation.

Tenslotte kunnen de initiatiefnemers de community ook niet eindeloos in het ongewisse blijven houden. Omdat zij eerder deadlines en afspraken hebben genegeerd beraden wij ons in de tussentijd op mogelijkheden om de impasse te doorbreken. Alle suggesties daartoe zijn welkom en kunnen naar ons (voorlopige) stichting emailadres worden gezonden: foundation@efl.nl


Getekend:

Henk Compier, Niels Harmsen en Gerrit Oerlemans

Om dit bericht als afbeelding te openen klikt u HIER
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2014, 14:49:59 door Nelis »
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline peterefl

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 53
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Top heren! Dit ziet er al heel goed uit.
Ik ben hier blij mee. De juiste personen zijn op dit moment bezig
met het oprichten van de stichting.

Het is inderdaad jammer dat de initiatiefnemers niet vlot willen communiceren.
Dit is voor mij echter geen reden om geen vertrouwen meer in de EFL te hebben.
Ik ben blij met het feit dat jullie nu al ongeveer 5 miljoen van de premine beheren.

Ik denk dat we met zijn allen vooruit moeten kijken. We moeten het voorbestaan van deze munt
dus vooral niet laten afhangen van de medewerking van de initiatiefnemers. De stichting moet
er volgens mij sowieso komen.

Hebben jullie al toegang tot de website (www.e-gulden.com) de facebook pagina en de twitter pagina?

Is het ook handig om jullie berichten te communiceren op https://bitcointalk.org/index.php?topic=522661.1420 ?

Daarnaast hebben eigenlijk alleen de bestaande leden toegang tot dit forum. Het zou beter zijn om het forum
voor iedereen weer open te stellen.

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Hey Peter,

wij hopen dat de gemeenschap de juiste druk kan uitoefenen op de heren, zodat wij inderdaad de website e.d. kunnen  overnemen. Ook ik hou vertrouwen op een goede afloop, echter ben ik ook van mening dat in de huidige situatie doorgaan niet lang goed kan gaan. Er moet iets worden gedaan om de impasse te doorbreken en via de berichtgeving van vandaag proberen wij in positieve zin een bijdrage te leveren. Wij hopen de bal aan het rollen te krijgen, zodat we snel onze eerste passen kunnen maken. Om zaken uit het verleden achter ons te laten is het echter noodzaak om met een schone lei te kunnen beginnen. Daar is nu nog geen sprake van aangezien er nog onopgeloste vraagstukken spelen.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2014, 05:46:24 door Nelis »
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline daanw

  • Regio Coördinator
  • Sjef
  • *****
  • Berichten: 130
  • Karma: +11/-0
    • Bekijk profiel
Fijn om te horen dat er stappen genomen zijn die de efl een goede en mooie richting op gaan leiden.
Ik wens de drie heren heel veel succes met deze onderneming en hoop op goede medewerking van alle partijen.
Deze hele onderneming kan de efl een prachtige toekomst geven en ik ben ervan overtuigd dat dat ook zal gebeuren.
Laten we de communicatie openhouden en ik persoonlijk hoop dat er meer mensen actief worden op het forum (leden genoeg).
Meer activiteit betekent meer inbreng en meer ideeën die gedeeld kunnen worden, juist nu is dat erg belangrijk.
EFL: LQdbiEbG3FwxgJnJRp2SyoQpBejhkEguMa

Keep the faith!!!

Offline peterefl

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 53
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Hey Peter,

wij hopen dat de gemeenschap de juiste druk kan uitoefenen op de heren, zodat wij inderdaad de website e.d. kunnen  overnemen. Ook ik hou vertrouwen op een goede afloop, echter ben ik ook van mening dat in de huidige situatie doorgaan niet lang goed kan gaan. Er moet iets worden gedaan om de impasse te doorbreken en via de berichtgeving van vandaag proberen wij in positieve zin een bijdrage te leveren. Wij hopen de bal aan het rollen te krijgen, zodat we snel onze eerste passen kunnen maken. Om zaken uit het verleden achter ons te laten is het echter noodzaak om met een schone lei te kunnen beginnen. Daar is nu nog geen sprake van aangezien er nog onopgeloste vraagstukken spelen.

Het zou inderdaad fijn zijn als de overdracht soepel zou verlopen. Jullie zijn volgens mij wel goed bezig.

Je ziet het nu ook aan de net hashrate. Die is de laatste weken niet zo hoog geweest.

Waarom zit dit forum eigenlijk nog achter slot en grendel?

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel

Het zou inderdaad fijn zijn als de overdracht soepel zou verlopen. Jullie zijn volgens mij wel goed bezig.

Je ziet het nu ook aan de net hashrate. Die is de laatste weken niet zo hoog geweest.

Waarom zit dit forum eigenlijk nog achter slot en grendel?

Fijn is zacht uitgedrukt. In plaats van over te dragen is e.e.a. op slot gezet. Als dat weer open gaat zou dat ook een teken zijn van goede wil, ....  Shortbus
Overigens is deze post ook geplaatst op https://bitcointalk.org/index.php?topic=626347.0
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline peterefl

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 53
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel

Het zou inderdaad fijn zijn als de overdracht soepel zou verlopen. Jullie zijn volgens mij wel goed bezig.

Je ziet het nu ook aan de net hashrate. Die is de laatste weken niet zo hoog geweest.

Waarom zit dit forum eigenlijk nog achter slot en grendel?

Fijn is zacht uitgedrukt. In plaats van over te dragen is e.e.a. op slot gezet. Als dat weer open gaat zou dat ook een teken zijn van goede wil, ....  Shortbus
Overigens is deze post ook geplaatst op https://bitcointalk.org/index.php?topic=626347.0

Dus Shortbus moet het forum weer toegankelijk maken....

Wel goed dat het ook al op bitcoin talk staat!

Offline LTEX

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 1
  • Karma: +0/-0
  • Making sense of Crypto
    • Bekijk profiel
Heren, Ik ben blij met dit initiatief. Ik maak me vanaf het begin al zorgen over de werkwijze van Eduard en zijn team en de laatste weken zijn nou niet bepaald bevorderend geweest voor het vertrouwen. Als serieus supporter van Crypto ben ik op diverse fronten betrokken bij het verbeteren van de algehele acceptatie van digitale valuta, ik zou dan ook graag mijn steentje bij willen dragen.

Ofschoon de dev voor mij totaal niet anoniem meer is, lijkt het mij wel essentieel dat deze zijn volledige medewerking verleent aan een transparante doorstart. Zonder deze handreiking ben ik helaas bang dat ook jullie goedbedoelde initiatief uiteindelijk zal falen.
A fool will look at the finger, even when it points to paradise...

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Hoi LTEX,

bedankt voor je bericht en je goede intenties. Ik raad je aan om volgende week op onze vergadering aanwezig te zijn http://forum.e-gulden.com/index.php?topic=452.0. Op dit moment maken wij goede stappen voorwaarts, maar er zijn ook nog een aantal belangrijke stappen te maken. Wij blijven echter hoop houden op een goede afloop.

Ook wij hebben inmiddels een duidelijker beeld wie er tot op heden deze munt heeft beheerd, maar om de samenwerking niet te stagneren kiezen wij er tot op heden voor om aan de anonimiteitswens te voldoen. Er zal in aanloop naar de vergadering nog een aankondiging komen omtrent de vorderingen die zijn gemaakt sinds onze vorige berichtgeving, hou het forum de komende tijd dus in de gaten zodat je alle informatie mee krijgt. Hopelijk zien we je volgende week!
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2014, 22:30:04 door Nelis »
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline crypto4me

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 33
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Heren, Ik ben blij met dit initiatief. Ik maak me vanaf het begin al zorgen over de werkwijze van Eduard en zijn team en de laatste weken zijn nou niet bepaald bevorderend geweest voor het vertrouwen. Als serieus supporter van Crypto ben ik op diverse fronten betrokken bij het verbeteren van de algehele acceptatie van digitale valuta, ik zou dan ook graag mijn steentje bij willen dragen.

Ofschoon de dev voor mij totaal niet anoniem meer is, lijkt het mij wel essentieel dat deze zijn volledige medewerking verleent aan een transparante doorstart. Zonder deze handreiking ben ik helaas bang dat ook jullie goedbedoelde initiatief uiteindelijk zal falen.
Ik zou denken dat het ook in het belang van de ontwikkelaar is dat EFL een succes wordt. Ik kan wel begrijpen dat hij een graatje mee wil pikken van het eventuele succes van EFL.
Kan de stichting hem niet een soort optie bieden van € 10.000.000,- als ELF een succes wordt?
Dus reserveer 2M EFL voor de ontwikkelaar en geef daar elke maand 1% aan de ontwikkelaar. Als de EFL een koers van 1-1 of hoger met de € heeft dan kan de ontwikkelaar rentenieren. Nu is het idd een onberekenbare factor die het vertrouwen in EFL geen goed doet. Dus bied de ontwikkelaar een mooi perspectief en wees niet te gierig dan komt het vast goed!
Mijn EFL adres: LUZdzJtRL9itd4Aiooob5RdMWYCoavdiLx

Offline peterefl

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 53
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Algemene Aankondiging Electronic Gulden Foundation (stichting in oprichting)
« Reactie #10 Gepost op: 01 juni 2014, 11:35:36 »
Heren, Ik ben blij met dit initiatief. Ik maak me vanaf het begin al zorgen over de werkwijze van Eduard en zijn team en de laatste weken zijn nou niet bepaald bevorderend geweest voor het vertrouwen. Als serieus supporter van Crypto ben ik op diverse fronten betrokken bij het verbeteren van de algehele acceptatie van digitale valuta, ik zou dan ook graag mijn steentje bij willen dragen.

Ofschoon de dev voor mij totaal niet anoniem meer is, lijkt het mij wel essentieel dat deze zijn volledige medewerking verleent aan een transparante doorstart. Zonder deze handreiking ben ik helaas bang dat ook jullie goedbedoelde initiatief uiteindelijk zal falen.
Ik zou denken dat het ook in het belang van de ontwikkelaar is dat EFL een succes wordt. Ik kan wel begrijpen dat hij een graatje mee wil pikken van het eventuele succes van EFL.
Kan de stichting hem niet een soort optie bieden van € 10.000.000,- als ELF een succes wordt?
Dus reserveer 2M EFL voor de ontwikkelaar en geef daar elke maand 1% aan de ontwikkelaar. Als de EFL een koers van 1-1 of hoger met de € heeft dan kan de ontwikkelaar rentenieren. Nu is het idd een onberekenbare factor die het vertrouwen in EFL geen goed doet. Dus bied de ontwikkelaar een mooi perspectief en wees niet te gierig dan komt het vast goed!

Ik denk niet dat je ze moet gaan belonen, zodat ze gaan meerwerken. De kans is aanwezig dat ze de boel wouden manipuleren.

Stel je voor dat ze een bepaald aantal coins van de premine verkocht hebben. Dit is uiteindelijk alleen maar voor zelfverrijking geweest. Ze zouden dan eigenlijk alle coins van de premine die eventueel verkocht zijn  moeten terugkopen en bij de stichting achterlaten. Dit is de meest ideale situatie in mijn ogen. Ik vind ook dat dit geen harde eis moet zijn, maar het is slechts een idee.
Het voortbestaan van deze munt moet niet afhangen van de medewerking van de ontwikkelaars.

Offline rkeij81

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 10
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Algemene Aankondiging Electronic Gulden Foundation (stichting in oprichting)
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2014, 20:01:41 »
Tijd voor een update niet?  ;D
Hoe staan de zaken ervoor?
Heeft het nog zin verder te minen?   ???


Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Algemene Aankondiging Electronic Gulden Foundation (stichting in oprichting)
« Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2014, 21:28:22 »
1.Tijd voor een update niet?  ;D
2.Hoe staan de zaken ervoor?
3.Heeft het nog zin verder te minen?   ???

1. Zo lang er geen nieuws is en wij binnen de door ons gestelde tijd kunnen opereren zie ik geen noodzaak in een officiële 2-talige verklaring, maar voor de liefhebber: http://egulden.org/blog
2. De zaken vorderen gestaag.
3. Deze overweging wil ik niet te ver voor je invullen, maar neem in overweging de snelheid van volgroeitheid van EFL en de huidige netwerksnelheid. Hoeveel procent van NLG mis je als je nu EFL mined en andersom? Dit is echter een keuze die ieder persoon voor zichzelf moet maken en het feit dat ik NLG als alternatief voor EFL zie, betekend niet dat jij daar ook zo over moet denken. Er zijn veel overwegingen om tot een keuze van mining te komen en die zijn voornamelijk persoonlijk.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2014, 21:38:34 door Nelis »
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline Roel Buerra

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 15
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
    • Bitcoin koers
Re: Algemene Aankondiging Electronic Gulden Foundation (stichting in oprichting)
« Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2014, 18:10:32 »
Wie gaat de munt nu verder ondersteunen qua programmering e.d. dan?

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Algemene Aankondiging Electronic Gulden Foundation (stichting in oprichting)
« Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2014, 19:46:29 »
Wie gaat de munt nu verder ondersteunen qua programmering e.d. dan?

Core Developers zijn momenteel Bitwise (Gerrit) en Amazingsystems (Dennis) .
We zijn momenteel vooral aan het inventariseren en taken verdelen. We horen het natuurlijk graag als goeroes zich willen aansluiten
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr