Auteur Topic: rente in je EFL wallet  (gelezen 7091 keer)

Offline crypto4me

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 33
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
rente in je EFL wallet
« Gepost op: 23 april 2014, 16:04:15 »
Sinds de komst van de e-gulden heb ik mij wat verdiept in cryptocurrency. Via LiteBit.eu ook een mandje met cryptocurrency aangeschaft en ik ben gaan minen. Het idee van een Nederlandse variant spreekt mij zeer aan alleen jammer dat er gelijktijdig twee versies actief zijn geworden.
In mijn mandje heb ik Mintcoin en Blackcoin en die bieden rente als je de munten in de wallet laat zitten en ik vraag me af of dat voor de EFL misschien ook een optie is? We zijn immers een spaarzaam volkje en het minen met een PC is ook weer niet zo milieu vriendelijk omdat dat veel energie kost, bij die twee andere munten gaat het minen eigenlijk ongemerkt je hoeft de munten alleen maar in je wallet te laten zitten.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2014, 16:05:52 door crypto4me »
Mijn EFL adres: LUZdzJtRL9itd4Aiooob5RdMWYCoavdiLx

Holland

  • Gast
Re: rente in je EFL wallet
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2014, 18:05:42 »
Heel goed idee. Krijg je vast nog meer Nederlanders mee over de brug. Hoeft niet veel te zijn gaat vooral om het idee. Hoop dat het lukt.

Offline finity

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 60
  • Karma: +0/-0
  • EFL geeft toekomst
    • Bekijk profiel
Re: rente in je EFL wallet
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2014, 19:00:04 »
Sinds de komst van de e-gulden heb ik mij wat verdiept in cryptocurrency. Via LiteBit.eu ook een mandje met cryptocurrency aangeschaft en ik ben gaan minen. Het idee van een Nederlandse variant spreekt mij zeer aan alleen jammer dat er gelijktijdig twee versies actief zijn geworden.
In mijn mandje heb ik Mintcoin en Blackcoin en die bieden rente als je de munten in de wallet laat zitten en ik vraag me af of dat voor de EFL misschien ook een optie is? We zijn immers een spaarzaam volkje en het minen met een PC is ook weer niet zo milieu vriendelijk omdat dat veel energie kost, bij die twee andere munten gaat het minen eigenlijk ongemerkt je hoeft de munten alleen maar in je wallet te laten zitten.

Opzich geen slecht idee, maar houdt er rekening mee dat door het feit dat er een maximaal aantal coins in omloop komt(niet zoals bij normale valuta) zit er van nature deflatie en dus waardevermindering in opgenomen. Rente(sparen stimulerend) is dus in zekere zin al aanwezig, maar onder een andere vorm.

Het nadeel van een kunstmatige rente heeft ook een keerzijde, waar ga je deze rente vandaan halen en wie betaald deze? Is het dan wel zo decentraal uiteindelijk.

Offline AmazingDreams

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 377
  • Karma: +14/-1
    • Bekijk profiel
    • Guldenplaza.nl
Re: rente in je EFL wallet
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2014, 19:05:30 »
Donate: LSVKryZR4z8v6Ca3UNDtYtbX3gbpTHB6Pi

Offline finity

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 60
  • Karma: +0/-0
  • EFL geeft toekomst
    • Bekijk profiel
Re: rente in je EFL wallet
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2014, 19:07:54 »
https://en.bitcoin.it/wiki/Proof_of_Stake

Even snel doorgekeken, maar ik heb het goed uitgelegd gelooflijk?

Offline crypto4me

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 33
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: rente in je EFL wallet
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2014, 19:35:00 »
Bij de Blackcoin wallet heb je een indicatie wanneer je rente kan verwachten zie afbeelding:

Het klopt idd dat er een soort inflatie is als je rente verstrekt en maar met minen heb je dat ook. Het voordeel van de e-gulden boven de Guldencoin is ook dat er van de e-Gulden veel minder in omloop zullen komen, ik heb begreken dat de helft gereserveerd is voor het Nederlandse volk en de rest kan gemined worden. Maar die rest zou je in principe ook kunnen reserveren om als rente uit te keren ipv van te minen. Dat is ook een stuk milieu vriendelijker dan het laten stampen van een hoop computers.
Hoe?
Een slimme wallet creëren die de coints vermenigvuldigd met een rente factor als de muntjes in de wallet blijven zitten.  Na een aantal jaar zijn de 21 miljoen ELF's compleet opgebruikt natuurlijk en dan zou er mogelijk een ander mechanisme bedacht kunnen worden om rente te geven.
Mijn EFL adres: LUZdzJtRL9itd4Aiooob5RdMWYCoavdiLx

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: rente in je EFL wallet
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2014, 20:06:36 »
Deze discussie kan worden gesloten, er is gekozen voor een Proof of Stake algoritme, hierbij is er geen sprake van muntcreatie uit rente. Ik vind dit erg positief, want rente maakt meer kapot dan je lief is.
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline crypto4me

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 33
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: rente in je EFL wallet
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2014, 20:20:19 »
Prima, voor rente kan ik terecht bij andere valuta.
Wellicht kun je ooit de EFL online stallen en dan rente vangen.
Mijn EFL adres: LUZdzJtRL9itd4Aiooob5RdMWYCoavdiLx

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: rente in je EFL wallet
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2014, 20:30:45 »
Je kan natuurlijk altijd je EFL tegen een rentevergoeding uitlenen aan iemand
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline Bastianen

  • Regio Coördinator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 168
  • Karma: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: rente in je EFL wallet
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2015, 11:09:31 »
Kan hier nog eens naar gekeken worden? soms werken simpelere ideeën beter dan plannen met veel ingewikkelde bla bla content? 
http://www.destaatsschuldmeter.nl/
Als het geluk je plotseling verrast, denk dan niet na, maar grijp het vast

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: rente in je EFL wallet
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2015, 12:42:51 »
Het nadeel van PoS is dat de limiet van munten verdwijnt. Je krijgt dan een eindeloos groeiende geldhoeveelheid die groeit door samengevoegde rente. PoS is in mijn ogen daarom niet de oplossing voor lange termijn, aangezien we juist van die samengevoegde rente af willen.
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: rente in je EFL wallet
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2015, 13:08:25 »
Wat wel kan is een tijdje doneren in alle bestaande wallets, naar verhouding wat er in zit. Het prikkelt echter vooral mensen die al geprikkeld zijn. Niet dat dat verkeerd is omdat je het kunt zien als beloning voor deelname, maar het gaat een beetje in tegen het principe van een deflatiemunt : Je moet niet iets willen krijgen, je moet iets willen verdienen. Daarbij mag je best een haffel EFL's uitlenen tegen rente, maar dat is een onderlinge afspraak en een ander soort rente dan centraal opgelegde "systeem-rente" die principieel leidt tot geld-ontwaarding.
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr