Auteur Topic: Tegenlicht meet-up 'Het Bitcoin-evangelie'  (gelezen 8392 keer)

Offline Jory

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 30
  • Karma: +3/-0
    • Bekijk profiel
Tegenlicht meet-up 'Het Bitcoin-evangelie'
« Gepost op: 02 november 2015, 14:40:45 »
a.s. woensdag 4 november is er weer een Tegenlicht meet-up, wat een aantal van jullie vast interessant vinden.

De uitzending vond ik zelf wat pompeus en omslachtig, maar het is dan ook een programma voor de nieuwsgierige blik, voor mensen die iets willen weten over cryptovaluta in het algemeen,  over hoe het werkt en wat de gedachte er achter is.

Mocht je naar aanleiding van het programma na willen kaarten, dan kan dat wederom in Amsterdam, in pakhuis de Zwijger (2 haltes met tram 26 richting IJburg vanaf Amsterdam CS, of ca. 10 minuten lopen langs het spoor).

De aflevering terugkijken kan hier: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/bitcoin-evangelie.html

Aanmelden voor woensdag 04.11.2015 kan hier: https://dezwijger.nl/programma/het-bitcoin-evangelie * Gratis *
« Laatst bewerkt op: 02 november 2015, 14:42:51 door Jory »

debuurman

  • Gast
Re: Tegenlicht meet-up 'Het Bitcoin-evangelie'
« Reactie #1 Gepost op: 02 november 2015, 15:42:22 »
a.s. woensdag 4 november is er weer een Tegenlicht meet-up, wat een aantal van jullie vast interessant vinden.

De uitzending vond ik zelf wat pompeus en omslachtig, maar het is dan ook een programma voor de nieuwsgierige blik, voor mensen die iets willen weten over cryptovaluta in het algemeen,  over hoe het werkt en wat de gedachte er achter is.

Mocht je naar aanleiding van het programma na willen kaarten, dan kan dat wederom in Amsterdam, in pakhuis de Zwijger (2 haltes met tram 26 richting IJburg vanaf Amsterdam CS, of ca. 10 minuten lopen langs het spoor).

De aflevering terugkijken kan hier: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/bitcoin-evangelie.html

Aanmelden voor woensdag 04.11.2015 kan hier: https://dezwijger.nl/programma/het-bitcoin-evangelie * Gratis *

ik heb het gemist..Bedankt voor de tip. Eens zien of ik het terug kan kijken.

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Tegenlicht meet-up 'Het Bitcoin-evangelie'
« Reactie #2 Gepost op: 02 november 2015, 19:20:44 »
heb het ook niet gezien, maar zit hier met een beperkte databundel, niet echt ideaal voor een avondje uitzending gemist dus :(
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline Jory

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 30
  • Karma: +3/-0
    • Bekijk profiel
Re: Tegenlicht meet-up 'Het Bitcoin-evangelie'
« Reactie #3 Gepost op: 02 november 2015, 23:13:42 »
heb het ook niet gezien, maar zit hier met een beperkte databundel, niet echt ideaal voor een avondje uitzending gemist dus :(

De bieb heeft gratis internet. Is dat een optie?

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Tegenlicht meet-up 'Het Bitcoin-evangelie'
« Reactie #4 Gepost op: 03 november 2015, 00:05:04 »
a.s. woensdag 4 november is er weer een Tegenlicht meet-up, wat een aantal van jullie vast interessant vinden.

De uitzending vond ik zelf wat pompeus en omslachtig, maar het is dan ook een programma voor de nieuwsgierige blik, voor mensen die iets willen weten over cryptovaluta in het algemeen,  over hoe het werkt en wat de gedachte er achter is.

Mocht je naar aanleiding van het programma na willen kaarten, dan kan dat wederom in Amsterdam, in pakhuis de Zwijger (2 haltes met tram 26 richting IJburg vanaf Amsterdam CS, of ca. 10 minuten lopen langs het spoor).

De aflevering terugkijken kan hier: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/bitcoin-evangelie.html

Aanmelden voor woensdag 04.11.2015 kan hier: https://dezwijger.nl/programma/het-bitcoin-evangelie * Gratis *

ik heb het gemist..Bedankt voor de tip. Eens zien of ik het terug kan kijken.

Zeg Buurman, best leuk om jezelf op TV te zien. Op 3:51 ben je letterlijk mijn buurman.

Ik vond dat Roger Ver wat veel aandacht kreeg, maar rijke early adopters spreken tot de verbeelding. Door de link met het libertarisch gedachtengoed wordt Bitcoin toch weer in een hoek gedrukt waar het uiteindelijk uit moet. Scheiding tussen geld en staat is een aanlokkelijk perspectief voor mensen die vinden dat we minder overheid nodig hebben. Maar hoe overtuig je de linker vleugel en wat denkt die van Bitcoin ?

Izabella Kaminska (Financial Times) vertolkt de linkse gedachte nog het best. Haar belangrijkste tegenwerping is dat spaargeld in de Bitcoin-economie de actuele economie belemmert omdat bitcoinspaargeld niet meedoet aan de economie, in tegenstelling tot spaargeld in het huidige financiële systeem. Vervolgens worden early adopters afgeschilderd als profiteurs (the new one procent) en als een antidemocratische nieuwe elite. Ik moet mezelf stevig inhouden om daar nu niet op in te gaan. Helaas kon Brett Scott daar niet veel tegen inbrengen anders dan dat Bitcoin een protest-systeem zou zijn. Kortom, het wordt hoog tijd dat de positieve economische aspecten van een maatschappelijke acceptatie van Bitcoin voor het voetlicht gaan komen.

Fascinerend is dat Altcoins geen seconde aandacht kregen, behalve onze close-up dan :) . Als ik mag raden werd dat als te verwarrend beoordeeld voor het Nederlandse publiek in dit stadium.

« Laatst bewerkt op: 03 november 2015, 09:27:23 door bitwise-shifted »
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

debuurman

  • Gast
Re: Tegenlicht meet-up 'Het Bitcoin-evangelie'
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2015, 11:17:26 »
a.s. woensdag 4 november is er weer een Tegenlicht meet-up, wat een aantal van jullie vast interessant vinden.

De uitzending vond ik zelf wat pompeus en omslachtig, maar het is dan ook een programma voor de nieuwsgierige blik, voor mensen die iets willen weten over cryptovaluta in het algemeen,  over hoe het werkt en wat de gedachte er achter is.

Mocht je naar aanleiding van het programma na willen kaarten, dan kan dat wederom in Amsterdam, in pakhuis de Zwijger (2 haltes met tram 26 richting IJburg vanaf Amsterdam CS, of ca. 10 minuten lopen langs het spoor).

De aflevering terugkijken kan hier: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/bitcoin-evangelie.html

Aanmelden voor woensdag 04.11.2015 kan hier: https://dezwijger.nl/programma/het-bitcoin-evangelie * Gratis *

ik heb het gemist..Bedankt voor de tip. Eens zien of ik het terug kan kijken.

Zeg Buurman, best leuk om jezelf op TV te zien. Op 3:51 ben je letterlijk mijn buurman.

Ik vond dat Roger Ver wat veel aandacht kreeg, maar rijke early adopters spreken tot de verbeelding. Door de link met het libertarisch gedachtengoed wordt Bitcoin toch weer in een hoek gedrukt waar het uiteindelijk uit moet. Scheiding tussen geld en staat is een aanlokkelijk perspectief voor mensen die vinden dat we minder overheid nodig hebben. Maar hoe overtuig je de linker vleugel en wat denkt die van Bitcoin ?

Izabella Kaminska (Financial Times) vertolkt de linkse gedachte nog het best. Haar belangrijkste tegenwerping is dat spaargeld in de Bitcoin-economie de actuele economie belemmert omdat bitcoinspaargeld niet meedoet aan de economie, in tegenstelling tot spaargeld in het huidige financiële systeem. Vervolgens worden early adopters afgeschilderd als profiteurs (the new one procent) en als een antidemocratische nieuwe elite. Ik moet mezelf stevig inhouden om daar nu niet op in te gaan. Helaas kon Brett Scott daar niet veel tegen inbrengen anders dan dat Bitcoin een protest-systeem zou zijn. Kortom, het wordt hoog tijd dat de positieve economische aspecten van een maatschappelijke acceptatie van Bitcoin voor het voetlicht gaan komen.

Fascinerend is dat Altcoins geen seconde aandacht kregen, behalve onze close-up dan :) . Als ik mag raden werd dat als te verwarrend beoordeeld voor het Nederlandse publiek in dit stadium.

Oei, is wel schrikken :-) Het zal moeilijk worden om er in Nederland een zinnige inhoudelijke discussie over aan te gaan. Tegenwoordig wordt alles tot in het extreme gepolariseerd, met name door de media. Je bent vóór vluchtelingen en dus een naïeve landverrrader. Je bent tegen vluchtelingen en dus een nazi waar Hitler nog een punt aan kon zuigen. Je vindt Sinterklaas een leuk kinderfeest en bent dus een racist en afstammeling van een slavenhouder. Als je bedenkingen over Zwarte Piet hebt ben je iemand die maar op moet rotten naar zijn eigen land. Om zo maar eens wat meningen (Niet de mijne :) ) uit de krant te plukken. Nuance doen we niet meer aan.  Dat geldt bij crypto ook. Veel mensen zien het inderdaad als de opkomst van een kleine, technisch hoog ontwikkelde, extreem rijke groep waar de maatschappij geen grip op heeft en die men als flink bedreigend ervaart. Rusland heeft vorige week het inwisselen van Bitcoin in roebels verboden. Taiwan heeft gisteren handel in en met Bitcoin officieel verboden. Nederland zal ongetwijfeld op een verbod studeren. Dat Bitcoin gewoon een aantal aantoonbare voordelen heeft is iets dat in die discussie eigenlijk niet eens meer aan bod komt. Dat wordt versluierd met andere, eigenlijk niet ter zake doende argumenten, net als bij de bovenstaande voorbeelden. De discussie gaat met name over de personen er omheen. Niet over de munt zelf.

« Laatst bewerkt op: 03 november 2015, 11:54:38 door debuurman »

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Tegenlicht meet-up 'Het Bitcoin-evangelie'
« Reactie #6 Gepost op: 03 november 2015, 14:40:28 »
Mag ik mezelf even voorstellen? Bankier nieuwe stijl, die speculeren combineert met full reserve banking en een belastinghemel opricht om er een basisinkomen van te betalen. Ik pak gewoon alle extremen mee en wordt daardoor uiteindelijk het nieuwe midden  ;D
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Tegenlicht meet-up 'Het Bitcoin-evangelie'
« Reactie #7 Gepost op: 03 november 2015, 17:55:08 »
Mag ik mezelf even voorstellen? Bankier nieuwe stijl, die speculeren combineert met full reserve banking en een belastinghemel opricht om er een basisinkomen van te betalen. Ik pak gewoon alle extremen mee en wordt daardoor uiteindelijk het nieuwe midden  ;D

Waar waren banken ook alweer voor nodig ?
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Tegenlicht meet-up 'Het Bitcoin-evangelie'
« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2015, 18:59:09 »
Gerrit, het is toch enorm fijn als dat basisinkomen door iemand wordt ontvangen die de veiligheid voor jou garandeert, of een garantie kan afgeven als je een nieuwe zakenpartner voor het eerst ontmoet? Ik ben er trouwens wel bij vanavond, dit berocht wordt geschreven vanuit pakhuis de Zwijger
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline Jory

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 30
  • Karma: +3/-0
    • Bekijk profiel
Re: Tegenlicht meet-up 'Het Bitcoin-evangelie'
« Reactie #9 Gepost op: 04 november 2015, 19:39:21 »
Tot zo, ik woon om de hoek. :)

Ik zie dat er ongeveer 279  mensen zich hebben aangemeld. Dat is weinig.

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Tegenlicht meet-up 'Het Bitcoin-evangelie'
« Reactie #10 Gepost op: 06 november 2015, 16:52:53 »
tis idd om de hoek, leuke woning!
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV