Auteur Topic: Wat is de toekomst van EFL  (gelezen 5213 keer)

Offline Zeerobje

  • Moderator
  • Sjef
  • *****
  • Berichten: 69
  • Karma: +10/-2
  • Fan van Nederlandse Coin's
    • Bekijk profiel
Wat is de toekomst van EFL
« Gepost op: 15 maart 2015, 00:56:46 »
Efl we gaan een mooi jaar tegemoet.. Natuurlijk niet alle EFL leden houden zich bezig met de ontwikkeling van Egulden of zijn wekelijks online op dit forum. Maar op dit moment zijn wij bezig hier in het "koude noorden" met een paar geweldige ideeën in samenwerking met ons team. Het moet allemaal uitgewerkt worden en dit kost tijd wij gaan een product brengen voor efl waar wij als Noordelijke groep helemaal achter staan. Belangrijk speerpunten voor ons sparen/leren/toekomst/pubercorner/eenvoud!

Gr Zeero

Offline Zeester

  • Stadhouder
  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 25
  • Karma: +9/-0
    • Bekijk profiel
Re: Wat is de toekomst van EFL
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2015, 11:26:39 »
Efl we gaan een mooi jaar tegemoet.. Natuurlijk niet alle EFL leden houden zich bezig met de ontwikkeling van Egulden of zijn wekelijks online op dit forum. Maar op dit moment zijn wij bezig hier in het "koude noorden" met een paar geweldige ideeën in samenwerking met ons team. Het moet allemaal uitgewerkt worden en dit kost tijd wij gaan een product brengen voor efl waar wij als Noordelijke groep helemaal achter staan. Belangrijk speerpunten voor ons sparen/leren/toekomst/pubercorner/eenvoud!

Gr Zeero

Ik kan dit alleen maar onderstrepen, aan onze inzet zal het niet ontbreken! Als we ergens in geloven dan gaat de inzet vanzelf. EFL betekent toekomst en die willen we graag invulling geven:D

Inderdaad team Groningen Rocks
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2015, 14:00:10 door Zeerobje »
LRtF7TiYKhrKiyE9RDti7zFtY2X1gQGDgm

Wie wenst of hoopt, leeft al in de toekomst.
-- Leopold Schefer

Offline daanw

  • Regio Coördinator
  • Sjef
  • *****
  • Berichten: 130
  • Karma: +11/-0
    • Bekijk profiel
Re: Wat is de toekomst van EFL
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2015, 12:32:12 »
Ik vind het geweldig wat jullie aan het doen zijn, zet hem op.
En inderdaad de EFL betekent toekomst.
EFL: LQdbiEbG3FwxgJnJRp2SyoQpBejhkEguMa

Keep the faith!!!

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Wat is de toekomst van EFL
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2015, 17:44:01 »
Ik wil wel een beetje uit de school klappen om Groningen nog wat meer houvast te geven. Ons basis idee is dat de Christiaan Huijgens portemonnee, het fundament zogezegd, op een paar kleinigheidjes na uitstekend functioneert, zodat we ons kunnen richten op de belangrijkste punten waardoor het grote publiek nog niet instapt. Reden nummer een, met stip, is de complexiteit, zodat de speerpunten die je noemt sparen/leren/toekomst/pubercorner/eenvoud prima in lijn zijn met onze gedachten.

Het eerste half jaar hebben we vooral energie gestopt in de motivatie, deels door het bestaande geld-systeem te bekritiseren en ook door te kijken bij welke maatschappelijke groepen we rugdekking konden vinden of juist het tegenovergestelde. Daarna hebben we behoorlijk wat energie gestopt in handleidingen, brochures en dergelijke, maar ook kleine campagne-prikkels om te kijken welke prikkel de beste respons geeft. De basis-weerstand blijft het onbegrip, zodat het spaarplan een belangrijke technische en principiële tussenstap stap was. Die stap maakt het in ieder geval erg eenvoudig om in dit stadium alleen maar te participeren, zonder verdere kennis. We hebben echter nog niet heel hard getrokken aan de marketing van het spaarplan omdat de e-gulden website een monster is dat gestroomlijnd moet worden voordat we de massa daarmee willen aanspreken. Die hobbel willen we dus eerst genomen hebben, zodat performance, huisstijl en uitstraling mee- in plaats van tegenwerken.

Parallel daaraan zijn we keihard aan het werk om de complexiteit-bottleneck weg te werken. Waarschijnlijk lukt het ons om in mei te komen met een nieuwe portemonnee, waarin we alles gemasseerd hebben wat mensen als ingewikkeld ervaren. Dat is in het kort :
- Installatie maken we overbodig; je kunt gelijk beginnen met gebruik
- Je wordt niet meer gestoord door de blockchain-synchronisatie. Dat ding verdwijnt naar de achtergrond en is onzichtbaar voor de gemiddelde gebruiker.
- De lange public keys zijn alleen nog maar optioneel. Ontvangen en betalen wordt mogelijk met een paar toetsaanslagen. Hoe we dat mogelijk maken gaan we nog niet verklappen, maar dit wordt een killer !
- Te vaak komen we tegen dat mensen kun ontvangen guldens kwijt raken. Backup vraagt teveel besef, aandacht en technische kennis, zonder dat bestaande software daartoe stimuleert. Dat gaan we anders doen.
- De economische waarde van de e-Gulden gaan we veel duidelijker in beeld brengen. 1500 EFL zegt voorlopig nog niemand iets, 10 Euro wel.
- Het antwoord op de vraag "hoe kom ik aan e-guldens" gaan we in de portemonnee inbouwen zonder dat we iemand naar een beurs hoeven te sturen.
- De nieuwe portemonnee kun je op ieder apparaat op dezelfde manier gebruiken.
- Er komt een aansluiting met de Christiaan Huijgens portemonnee. Zo kun je een saldo-limiet instellen en als dat wordt overschreden stroomt het teveel gewoon over.
- Een pincode vervangt de huidige noodzaak van een wachtwoord van minstens 10 karakters.

Dit klinkt ambitieus, maar we zijn er dicht bij en de ambities reiken nog veel verder. We zullen Groningen zeker vragen om te helpen bij het testen en omgekeerd hopen we zo Groningen (naast de anderen die ons trouw zijn gebleven) te helpen om er een mooi jaar van te maken.
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

debuurman

  • Gast
Re: Wat is de toekomst van EFL
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2015, 00:30:42 »
De voorgestelde aanpak ziet er prima uit. Met name de technische kant wordt voortvarend aangepakt, zo te zien.

Wel denk ik dat het niet-technische publiek best langzaam voorbereid mag worden op het feit dat er iets aan zit te komen en daarom bouw ik allerlei e-gulden en bitcoin termen geleidelijk aan in in de beleggers-kennisbank die op dit moment in aanbouw is (en dat met nog 6000 in te brengen pagina's ook nog wel even in aanbouw zal blijven  :) Zie bijvoorbeeld http://kennisbank-beleggen-nieuws.blogspot.nl/2015/03/economie-wallet.html  Het idee hierachter is om e-gulden gewoon nuchter en "normaal" te behandelen. Op de lange duur kan dat wellicht schelen bij de beeldvorming.

Offline Pggnbch

  • Regio Coordinator
  • Sjef
  • *****
  • Berichten: 113
  • Karma: +10/-0
  • Publish and be damned.
    • Bekijk profiel
Re: Wat is de toekomst van EFL
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2015, 16:47:02 »
Dat ziet er heel goed uit jongens. Hier zitten we allemaal op te wachten. Wat een werk. Is dit ook OpenSource,... Dat zou ik niet doen (?)
Pggnbch - The Far Away

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Offline AmazingDreams

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 377
  • Karma: +14/-1
    • Bekijk profiel
    • Guldenplaza.nl
Re: Wat is de toekomst van EFL
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2015, 21:08:58 »
Dat ziet er heel goed uit jongens. Hier zitten we allemaal op te wachten. Wat een werk. Is dit ook OpenSource,... Dat zou ik niet doen (?)

Zonder open source is de wallet (en veel andere software) in mijn ogen waardeloos ;)
Donate: LSVKryZR4z8v6Ca3UNDtYtbX3gbpTHB6Pi

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Wat is de toekomst van EFL
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2015, 11:12:39 »
Zonder open source is de wallet (en veel andere software) in mijn ogen waardeloos ;)

Niet helemaal mee eens. Dat zou betekenen dat iedere niet-open-source service die gebouwd wordt op basis van de block-chain waardeloos is. Alle exchanges bijvoorbeeld. blockchain.info, android wallets etc.  Ik zie de hosted wallet als een prototype voor een toekomstig systeem dat wel open source kan zijn. Op dit moment is hij afhankelijk van data die niet openbaar zijn, waarbij veld voor veld overwogen moet worden of deze in de toekomst openbaar mag worden en hoe deze het beste te beveiligen is.

Op dit moment zie ik de hosted-wallet als een portemonnee en de Christiaan Huijgens Wallet als de kluis. Die portemonnee dient voor het betaalgemak en het kan best zo zijn dat we Christiaan Huijgens naar dat niveau krijgen. We hebben na bijna een jaar voldoende inzicht in waar het hem schort en dat is/wordt nu opgelost. De hosted-wallet wordt bruikbaar voor iedere 80-plusser. Alle e-Guldens blijven gewoon in de blockchain alleen een klein stukje administratie valt daar buiten totdat we in staat zijn om ook dat in open-source sferen te publiceren. Laten de beurzen daar ook maar eens over nadenken. Die gedoog je wel per slot van rekening.
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline AmazingDreams

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 377
  • Karma: +14/-1
    • Bekijk profiel
    • Guldenplaza.nl
Re: Wat is de toekomst van EFL
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2015, 18:37:00 »
Op die beurzen hou ik een minimale hoeveelheid geld, een gesloten wallet systeem zou ik hetzelfde behandelen (beurs is in feite een 'wallet met verwisselbare inhoud'). Daarnaast gaat het mij niet alleen om de broncode maar ook om de infrastructuur. Deze staat op een server van een derde die het waarschijnlijk ook weer bij een vierde partij heeft zitten enzovoort.

Voor jouw wallet maak ik een uitzondering omdat ik jou vertrouw Gerrit :-)
Donate: LSVKryZR4z8v6Ca3UNDtYtbX3gbpTHB6Pi