Auteur Topic: Minen met een druppelaar  (gelezen 12917 keer)

Offline locomdata

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 3
  • Karma: +2/-0
    • Bekijk profiel
    • efl ondersteuning
Minen met een druppelaar
« Gepost op: 04 september 2018, 15:58:41 »
Als je een positieve bijdrage wil leveren en mee wil werken aan het bestaan en groei van de E-Gulden (EFL), kun je naast een actieve e-gulden corewallet ook op een redelijk simpele manier gaan minen.
Ik heb daarvoor een AntRouter R1-LTC ~1.29MH/s
Je hebt ook een adapter nodig om de stek(k)er geschikt te maken voor ons stopcontact.
Een klein 3 watt apparaatje die eenmaal ingesteld, als druppelaar op je ingestelde EFL rekening kleine bedragen bijschrijft.
Geen opzienbarende mine activiteiten maar een grote bijdrage voor het netwerk.
Op dit moment kun je deze kopen voor ong. 30 dollar.
Ambassadeurs roep ik op om eens te kijken naar deze manier van minen en met het inzetten kan, dit kleine rakkertje, nog meer bijdragen.

Een Youtube-instructie: https://www.youtube.com/watch?v=3aCR2a3DPPQ


Er zijn drie gecertificeerde pools voor EFL.
Twee daarvan zijn openbaar:
https://pool.amazingsystems.nl/
https://pool.efiliaal.nl
Je kunt je beide pools inschrijven.
Je krijgt dat een gebruikersnaam en een "worker"naam (let op hoofdletters)

Als je de miner in het stopcontact steekt wordt hij zichtbaar via wifi als router [antrouter.....].
wacht een minuutje tot het groene lampje gaat branden
Je kunt de miner altijd resetten via het kleine Reset-knopje (met paperclip)
Als je je pc/laptop/mobiel daarmee verbindt kun je met je browser gaan naar 192.168.200.1
wachtwoord is root
Klik op network en vervolgens wifi en vervolgens scan
Kies je eigen router vul je gegevens in.
Verander je firewall-zone van WAN naar LAN en druk op submit
Druk op save en Apply
LET OP, Nu stop de routerfunctie van je miner en verbindt hij zich zelf met je netwerk/router.
Je zult handmatig zijn ip-adres moeten vinden.
Een lijst met verbonden ip-adressen vindt je meestal ergens op je router.
Als je met je browser het juiste ip-adres invoert zie je een zwarte balk en wordt om username password gevraagd

Configureer je mining-configuratie
Klik op Miner
Klik op R1-LTC-configuration
Vul de twee pool-adressen in
Pool1: stratum+tcp://pool.amazingsystems.nl:3333
worker: ?.?  (bijvoorbeeld naam.worker1)
Pool2: stratum+tcp://81.169.178.19:3334
worker: ?.?  (bijvoorbeeld naam.worker1)
Met deze instructies is het bij mij deels gelukt, 1 pool wil nog niet lukken.


https://pool.amazingsystems.nl/, werkt goed.
http://81.169.178.19/MPOS/public/, heb ik nog niet aan de gang alhoewel ik de zelfde instellingen heb gebruikt.
Daarnaast zijn er nog wat vragen t.a.v. fee wel of niet instellen en dat geld ook voor het donation percentage.
Donaties zijn welkom.
efl: LTrA724m4EaCgeNrAndRP5wvAgk1o8J1xA

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Minen met een druppelaar
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2018, 12:19:44 »
Ok!  3 Watt per persoon is toch echt verwaarloosbaar, terwijl alleen daarmee al het EFL-netwerk veilig en overeind blijft.

Let er bij stratum+tcp://81.169.178.19:3334 op dat je niet alleen kijkt naar het dashboard. Het inleveren van shares (mining aandeel) kost bij dit waakvlammetje van 3 Watt zoveel tijd dat het niet altijd doordringt tot de dashboard actualiteit. Als je kijkt naar "statistics" moet je wel in beeld komen. Die van mij doet het daar gewoon en heet "nadalie".

Ik zou bij dergelijke kleine bedragen maar niet druk maken om "donation".  De pool stelt dit niet verplicht. Fee hoef je niet in te vullen.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2018, 12:21:41 door bitwise-shifted »
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline hatsa

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 7
  • Karma: +1/-0
    • Bekijk profiel
Re: Minen met een druppelaar
« Reactie #2 Gepost op: 08 oktober 2018, 22:13:12 »
Interessant, maar vooral uit support voor de e-Gulden, want het verwachte rendement is negatief.

Even snel gerekend:
Verwachte jaarlijkse inkomsten momenteel: 0.004*365 = EUR 1,46 (bij huidige difficulty en EFL koers.)
Verwachte kosten stroomverbruik: 3.8W * 24 * 365 * 0.21 = ongeveer EUR 7,50
Het apparaat zelf vind ik niet goedkoper dan zo'n EUR 47 bij 1 verkoper op ali (EUR 30 + 17 EUR verzendkosten,weet niet of links mogen, maar zoek bij aliexpress op "r1-ltc kuangcheng")


Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Minen met een druppelaar
« Reactie #3 Gepost op: 08 oktober 2018, 23:22:32 »
Interessant, maar vooral uit support voor de e-Gulden, want het verwachte rendement is negatief.

Even snel gerekend:
Verwachte jaarlijkse inkomsten momenteel: 0.004*365 = EUR 1,46 (bij huidige difficulty en EFL koers.)
Verwachte kosten stroomverbruik: 3.8W * 24 * 365 * 0.21 = ongeveer EUR 7,50
Het apparaat zelf vind ik niet goedkoper dan zo'n EUR 47 bij 1 verkoper op ali (EUR 30 + 17 EUR verzendkosten,weet niet of links mogen, maar zoek bij aliexpress op "r1-ltc kuangcheng")

prima reactie, kort gezegd moet de vandaag geminde EFL een waarde van 54,50/1,46= 38x hoger hebben. Zodra we 2 euro doorbreken zijn we er dus, dat geeft een marktwaarde van 40 miljoen, ofwel 0,5x wat we uitgeven aan vuurwerk tijdens een gemiddeld oud & nieuw feestje, lijkt me prima te doen.
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline Imker Bart

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 56
  • Karma: +3/-0
    • Bekijk profiel
Re: Minen met een druppelaar
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2019, 10:44:46 »
@locomdata, thanks voor de voor deze post. Ik heb inmiddels de AntRouter R1-LTC draaien en hij staat netjes in de pool weergegeven en is aan't minen! :) Ok, je verdient er niet veel mee... Sterker nog, het kost je alleen maar "watt". Toch is dit een mooie manier om mee te helpen aan de stabiliteit van het netwerk!

Ik had nog wel een vraagje over de instellingen van mijn worker: Berekend die antrouter ook kosten als die automatisch uitbetaald of alleen als je het handmatig doet? Die tekst bij de automatische instelling is me niet helemaal duidelijk? Kan ik um bijvoorbeel bij 1 efl automatisch laten uitbetalen zonder dat die kosten rekend?
En moet/mag je ook doneren? Wat steun je hiermee, de stichting?
efl: LeqpxwPPaEXKEZ2L4GaadnzcQy5G9Qbise

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Minen met een druppelaar
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2019, 12:07:02 »
@locomdata, thanks voor de voor deze post. Ik heb inmiddels de AntRouter R1-LTC draaien en hij staat netjes in de pool weergegeven en is aan't minen! :) Ok, je verdient er niet veel mee... Sterker nog, het kost je alleen maar "watt". Toch is dit een mooie manier om mee te helpen aan de stabiliteit van het netwerk!

Ik had nog wel een vraagje over de instellingen van mijn worker: Berekend die antrouter ook kosten als die automatisch uitbetaald of alleen als je het handmatig doet? Die tekst bij de automatische instelling is me niet helemaal duidelijk? Kan ik um bijvoorbeel bij 1 efl automatisch laten uitbetalen zonder dat die kosten rekend?
En moet/mag je ook doneren? Wat steun je hiermee, de stichting?

Vergeef me even dit lange antwoord. Het was al zo tijd stil, dat de pen even overloopt  :)

Antwoord is ja, er worden ook netwerkkosten berekend bij automatische uitbetaling. Anders zou een pool zonder donaties alleen maar armer worden. Als je wel doneert steun je de pooloperator.    Er is maar een enkeling die dat ervoor overheeft. De stichting weet er alles van wat het is te moeten leven van donaties. Het is overigens niet de antrouter, maar de pool die kosten berekent. Dat bedrag gaat niet naar de pooloperator maar naar het netwerk en zijn weer inkomsten voor de pool/miner die het volgende blok vindt.

Een uitleg:
De antrouter is de miner die meewerkt aan het e-Guldenblok in opdracht van de pool waarop hij is aangesloten.
Hij geeft tussenresultaten door aan de pool en krijgt daarvoor aandelen die de pool in zijn database opslaat. Je kunt dat zien in je poolaccount als shares.
De pool maakt een blok definitief als het rekenwerk klaar is en stuurt het blok naar het netwerk.
In dat blok staat als eerste transactie: Maak de blokbeloning en alle transactiefees binnen het blok over naar het e-guldenadres van de pool.
Op het moment dat de pool er zeker van is dat het netwerk het blok heeft geaccepteerd dan loopt hij door de lijst met alle deelnemende miners en maakt het rekensommetje "totaal ontvangen EFL" x "aandelen miner" / "totale aandelen". Als dat groter is dan het bedrag dat de miner als Treshold heeft ingesteld dan voert de pool een betaling uit naar het e-guldenadres dat de eigenaar van de antrouter/miner heeft opgegeven. Die betaling is het totale tegoed van de miner minus de fee die de pool aan het netwerk moet betalen.

Nou ik toch bezig ben, maar voel je niet verplicht om door te lezen:
Het is allemaal openbaar dus we kunnen het verifiëren. Daarvoor is een blockexplorer onmisbaar. Feitelijk is iedere core-wallet een blockexplorer, maar er zijn eenvoudiger openbare explorers zoals https://chainz.cryptoid.info/efl/
Als je klikt op tabblad extraction dan kun je zien welke pools hebben bijgedragen aan de laatste 1000 blokken (720 per dag).
Daat zie je de pool van amazingsystems tussen staan (Lbv...)
Als je daarop klikt zie je zijn verleden. LbvMcF1jWSLtX9JCX2U4D6mfKNP6GjZM89 is dus het adres waar alles op binnenkomt.
Als je op dat adres klikt dan zie je de laatste 100 transacties.
Soms zijn die negatief en dat zijn momenten dat de pool een uitkering doet aan een van zijn miners.
Een voorbeeld is blok 1373187 (als je die niet meer in de lijst met de laatste 100 ziet staan kun je even het bloknummer in typen).
Je ziet dan dat er drie betalingen in dat blok zitten. De eerste is van de miner van het blok (in dit geval niet amazingsystems zelf). De tweede is de uitkering aan de miner(s) omdat het from-adres het Lbv...adres is van amazingsystems.
Je ziet dat amazingsystems een aantal oude inkomsten bij elkaar schraapt (From) om twee betalingen te doen (To).
Het totaal van de oude inkomsten is 3,126539 en het bedrag van de uitgaven is 3,124023. Het verschil tussen die twee is 0,002516
en dat zijn de werkelijke netwerkkosten geweest die amazingsystems heeft moeten betalen en heeft afgetrokken van het tegoed van de miner voordat hij het restant van dat tegoed (3.065341) heeft overgemaakt.

Maar leg dat maar eens uit aan een miner... Het gebeurt op zijn minst ver achter de komma.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 12:08:55 door bitwise-shifted »
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Imker Bart

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 56
  • Karma: +3/-0
    • Bekijk profiel
Re: Minen met een druppelaar
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2019, 18:15:05 »
@bitwise-shifted, bedankt voor je uitleg over de kosten voor het handmatig en automatisch uitbetalen. Bij beide zijn de kosten dus 0.01 elf.

Het tweede gedeelte ga ik nog een keer een keer rustig bekijken...
efl: LeqpxwPPaEXKEZ2L4GaadnzcQy5G9Qbise

Offline Imker Bart

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 56
  • Karma: +3/-0
    • Bekijk profiel
Re: Minen met een druppelaar
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2019, 18:28:05 »
Misschien een stomme vraag hoor, maar weten jullie of je, als je aan't minen bent, ook in de min kunt komen als je meedoet aan een pool. Of dat de pool in de min kan komen (als die niets goed uitrekent) waardoor de poolminers in de min komen (en dus geld verliezen)?

En kan je provider moeilijk gaan doen als je aan menen bent? Kan me wel voorstellen dat dit belasting geeft of is dit minimaal (met zo'n druppelaar)?
efl: LeqpxwPPaEXKEZ2L4GaadnzcQy5G9Qbise

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Minen met een druppelaar
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2019, 19:19:54 »
Misschien een stomme vraag hoor, maar weten jullie of je, als je aan't minen bent, ook in de min kunt komen als je meedoet aan een pool. Of dat de pool in de min kan komen (als die niets goed uitrekent) waardoor de poolminers in de min komen (en dus geld verliezen)?
Nou, nee.  "In de min" zou betekenen dat je iemand iets moet betalen. De enige aan wie je wat betaald is de electriciteitsmaatschappij en die moet je natuurlijk in de gaten houden. Maar bij drie watt zou je mogen stellen dat dat niet zichtbaar is op het totaal.

En kan je provider moeilijk gaan doen als je aan menen bent? Kan me wel voorstellen dat dit belasting geeft of is dit minimaal (met zo'n druppelaar)?
Die belasting is minimaal. Ieder keer als de pool een nieuw blok op het netwerk vindt deelt het nieuwe opdrachten uit aan de aangesloten miners. Dat is een regeltje tekst in de twee minuten.
Iedere keer als de miner een oplossing vindt stuurt hij dat naar de pool, maar de pool zorgt ervoor dat de opdracht zo moeilijk is (aangepast aan jouw miner) dat ook dat netwerkverkeer minimaal is. Dit netwerkverkeer is volledig verwaarloostbaar.

efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Imker Bart

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 56
  • Karma: +3/-0
    • Bekijk profiel
Re: Minen met een druppelaar
« Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2019, 20:24:35 »
Misschien een stomme vraag hoor, maar weten jullie of je, als je aan't minen bent, ook in de min kunt komen als je meedoet aan een pool. Of dat de pool in de min kan komen (als die niets goed uitrekent) waardoor de poolminers in de min komen (en dus geld verliezen)?
Nou, nee.  "In de min" zou betekenen dat je iemand iets moet betalen. De enige aan wie je wat betaald is de electriciteitsmaatschappij en die moet je natuurlijk in de gaten houden. Maar bij drie watt zou je mogen stellen dat dat niet zichtbaar is op het totaal.

En kan je provider moeilijk gaan doen als je aan menen bent? Kan me wel voorstellen dat dit belasting geeft of is dit minimaal (met zo'n druppelaar)?
Die belasting is minimaal. Ieder keer als de pool een nieuw blok op het netwerk vindt deelt het nieuwe opdrachten uit aan de aangesloten miners. Dat is een regeltje tekst in de twee minuten.
Iedere keer als de miner een oplossing vindt stuurt hij dat naar de pool, maar de pool zorgt ervoor dat de opdracht zo moeilijk is (aangepast aan jouw miner) dat ook dat netwerkverkeer minimaal is. Dit netwerkverkeer is volledig verwaarloostbaar.

Cool, weet wat geleerd!

Maar in theorie als de pool voor netwerkactiviteiten moet betalen (dit is toch zo?) en geen blokken vind en hiervoor dus niet ontvangt dan zou je toch in de min staan, omdat je wel moet betalen voor deelname aan het nestwerk?
efl: LeqpxwPPaEXKEZ2L4GaadnzcQy5G9Qbise

Offline Imker Bart

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 56
  • Karma: +3/-0
    • Bekijk profiel
Re: Minen met een druppelaar
« Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2019, 20:28:27 »
@locomdata, thanks voor de voor deze post. Ik heb inmiddels de AntRouter R1-LTC draaien en hij staat netjes in de pool weergegeven en is aan't minen! :) Ok, je verdient er niet veel mee... Sterker nog, het kost je alleen maar "watt". Toch is dit een mooie manier om mee te helpen aan de stabiliteit van het netwerk!

Ik had nog wel een vraagje over de instellingen van mijn worker: Berekend die antrouter ook kosten als die automatisch uitbetaald of alleen als je het handmatig doet? Die tekst bij de automatische instelling is me niet helemaal duidelijk? Kan ik um bijvoorbeel bij 1 efl automatisch laten uitbetalen zonder dat die kosten rekend?
En moet/mag je ook doneren? Wat steun je hiermee, de stichting?

Vergeef me even dit lange antwoord. Het was al zo tijd stil, dat de pen even overloopt  :)

Antwoord is ja, er worden ook netwerkkosten berekend bij automatische uitbetaling. Anders zou een pool zonder donaties alleen maar armer worden. Als je wel doneert steun je de pooloperator.    Er is maar een enkeling die dat ervoor overheeft. De stichting weet er alles van wat het is te moeten leven van donaties. Het is overigens niet de antrouter, maar de pool die kosten berekent. Dat bedrag gaat niet naar de pooloperator maar naar het netwerk en zijn weer inkomsten voor de pool/miner die het volgende blok vindt.

Een uitleg:
De antrouter is de miner die meewerkt aan het e-Guldenblok in opdracht van de pool waarop hij is aangesloten.
Hij geeft tussenresultaten door aan de pool en krijgt daarvoor aandelen die de pool in zijn database opslaat. Je kunt dat zien in je poolaccount als shares.
De pool maakt een blok definitief als het rekenwerk klaar is en stuurt het blok naar het netwerk.
In dat blok staat als eerste transactie: Maak de blokbeloning en alle transactiefees binnen het blok over naar het e-guldenadres van de pool.
Op het moment dat de pool er zeker van is dat het netwerk het blok heeft geaccepteerd dan loopt hij door de lijst met alle deelnemende miners en maakt het rekensommetje "totaal ontvangen EFL" x "aandelen miner" / "totale aandelen". Als dat groter is dan het bedrag dat de miner als Treshold heeft ingesteld dan voert de pool een betaling uit naar het e-guldenadres dat de eigenaar van de antrouter/miner heeft opgegeven. Die betaling is het totale tegoed van de miner minus de fee die de pool aan het netwerk moet betalen.

Nou ik toch bezig ben, maar voel je niet verplicht om door te lezen:
Het is allemaal openbaar dus we kunnen het verifiëren. Daarvoor is een blockexplorer onmisbaar. Feitelijk is iedere core-wallet een blockexplorer, maar er zijn eenvoudiger openbare explorers zoals https://chainz.cryptoid.info/efl/
Als je klikt op tabblad extraction dan kun je zien welke pools hebben bijgedragen aan de laatste 1000 blokken (720 per dag).
Daat zie je de pool van amazingsystems tussen staan (Lbv...)
Als je daarop klikt zie je zijn verleden. LbvMcF1jWSLtX9JCX2U4D6mfKNP6GjZM89 is dus het adres waar alles op binnenkomt.
Als je op dat adres klikt dan zie je de laatste 100 transacties.
Soms zijn die negatief en dat zijn momenten dat de pool een uitkering doet aan een van zijn miners.
Een voorbeeld is blok 1373187 (als je die niet meer in de lijst met de laatste 100 ziet staan kun je even het bloknummer in typen).
Je ziet dan dat er drie betalingen in dat blok zitten. De eerste is van de miner van het blok (in dit geval niet amazingsystems zelf). De tweede is de uitkering aan de miner(s) omdat het from-adres het Lbv...adres is van amazingsystems.
Je ziet dat amazingsystems een aantal oude inkomsten bij elkaar schraapt (From) om twee betalingen te doen (To).
Het totaal van de oude inkomsten is 3,126539 en het bedrag van de uitgaven is 3,124023. Het verschil tussen die twee is 0,002516
en dat zijn de werkelijke netwerkkosten geweest die amazingsystems heeft moeten betalen en heeft afgetrokken van het tegoed van de miner voordat hij het restant van dat tegoed (3.065341) heeft overgemaakt.

Maar leg dat maar eens uit aan een miner... Het gebeurt op zijn minst ver achter de komma.

Ook deze stappen even gevolgd en idd kan het allemaal volgen..... Alleen ik had nog een vraagje over die netwerkkosten, maar dat heb ik al in mijn andere post gevraagd. Super interessant allemaal, zal het nog wel eens een keertje doorspitten zodat ik het ook kan onthouden ;)
efl: LeqpxwPPaEXKEZ2L4GaadnzcQy5G9Qbise

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Minen met een druppelaar
« Reactie #11 Gepost op: 12 mei 2019, 20:11:56 »
Misschien een stomme vraag hoor, maar weten jullie of je, als je aan't minen bent, ook in de min kunt komen als je meedoet aan een pool. Of dat de pool in de min kan komen (als die niets goed uitrekent) waardoor de poolminers in de min komen (en dus geld verliezen)?
Nou, nee.  "In de min" zou betekenen dat je iemand iets moet betalen. De enige aan wie je wat betaald is de electriciteitsmaatschappij en die moet je natuurlijk in de gaten houden. Maar bij drie watt zou je mogen stellen dat dat niet zichtbaar is op het totaal.

En kan je provider moeilijk gaan doen als je aan menen bent? Kan me wel voorstellen dat dit belasting geeft of is dit minimaal (met zo'n druppelaar)?
Die belasting is minimaal. Ieder keer als de pool een nieuw blok op het netwerk vindt deelt het nieuwe opdrachten uit aan de aangesloten miners. Dat is een regeltje tekst in de twee minuten.
Iedere keer als de miner een oplossing vindt stuurt hij dat naar de pool, maar de pool zorgt ervoor dat de opdracht zo moeilijk is (aangepast aan jouw miner) dat ook dat netwerkverkeer minimaal is. Dit netwerkverkeer is volledig verwaarloostbaar.

Cool, weet wat geleerd!

Maar in theorie als de pool voor netwerkactiviteiten moet betalen (dit is toch zo?) en geen blokken vind en hiervoor dus niet ontvangt dan zou je toch in de min staan, omdat je wel moet betalen voor deelname aan het nestwerk?

Nee, de pool betaalt niet voor netwerkactiviteiten. Iedere corewallet, en ook die van de pool, Ontvangt nieuwe blokken en onafhankelijk daarvan  nieuwe transacties die nog niet in een blok zijn opgenomen. Met die laatste gaat hij aan de gang om ze in een nieuw blok in te pakken. Eenmaal gereed stuurt hij dat blok naar het netwerk. Zijn kosten zijn Nihil (buiten het draaien van de server).
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Imker Bart

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 56
  • Karma: +3/-0
    • Bekijk profiel
Re: Minen met een druppelaar
« Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2019, 22:19:37 »
Misschien een stomme vraag hoor, maar weten jullie of je, als je aan't minen bent, ook in de min kunt komen als je meedoet aan een pool. Of dat de pool in de min kan komen (als die niets goed uitrekent) waardoor de poolminers in de min komen (en dus geld verliezen)?
Nou, nee.  "In de min" zou betekenen dat je iemand iets moet betalen. De enige aan wie je wat betaald is de electriciteitsmaatschappij en die moet je natuurlijk in de gaten houden. Maar bij drie watt zou je mogen stellen dat dat niet zichtbaar is op het totaal.

En kan je provider moeilijk gaan doen als je aan menen bent? Kan me wel voorstellen dat dit belasting geeft of is dit minimaal (met zo'n druppelaar)?
Die belasting is minimaal. Ieder keer als de pool een nieuw blok op het netwerk vindt deelt het nieuwe opdrachten uit aan de aangesloten miners. Dat is een regeltje tekst in de twee minuten.
Iedere keer als de miner een oplossing vindt stuurt hij dat naar de pool, maar de pool zorgt ervoor dat de opdracht zo moeilijk is (aangepast aan jouw miner) dat ook dat netwerkverkeer minimaal is. Dit netwerkverkeer is volledig verwaarloostbaar.

Cool, weet wat geleerd!

Maar in theorie als de pool voor netwerkactiviteiten moet betalen (dit is toch zo?) en geen blokken vind en hiervoor dus niet ontvangt dan zou je toch in de min staan, omdat je wel moet betalen voor deelname aan het nestwerk?

Nee, de pool betaalt niet voor netwerkactiviteiten. Iedere corewallet, en ook die van de pool, Ontvangt nieuwe blokken en onafhankelijk daarvan  nieuwe transacties die nog niet in een blok zijn opgenomen. Met die laatste gaat hij aan de gang om ze in een nieuw blok in te pakken. Eenmaal gereed stuurt hij dat blok naar het netwerk. Zijn kosten zijn Nihil (buiten het draaien van de server).

Ok duidelijk, bedankt voor je antwoord!
efl: LeqpxwPPaEXKEZ2L4GaadnzcQy5G9Qbise