Auteur Topic: Distributie van E-Gulden volgen  (gelezen 8888 keer)

Offline raiden

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 40
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Distributie van E-Gulden volgen
« Gepost op: 16 april 2014, 09:42:07 »
Voor de mensen die het nog niet helemaal goed begrijpen of vertrouwen. Alle transacties van de 10.500.000 E-Guldens die voor de Nederlanders zijn, zijn te volgen. Fraude is hierdoor nagenoeg onmogelijk.

De transacties zijn hier te volgen: http://cryptoblox.com/chain/Electronic%20Gulden

HET adres waar alles is begonnen: LdzoLs4fzQcvnD7N9ULVcRV3PiNQwAkj9S

Daarna zijn de munten verspreid over de volgende addressen:

LaYwqRkAGo1GWa14ki9PdZvGXZt4JVtK2E (2.500.00)
LTnmK6inEa6gAyD8qbvArM7cnRqf3Ytm7a (2.500.000)
LcgHU6AHXsZEWb7Jq4i2Vsi3bCsTdd2NPh (2.500.000)
LXu3h79a5D1rRiKLRUZb5yMcfyxrPiiY8w (2.500.000)
LKMoQFm73gEKUUQF6QKsTx6ZmuSjtK6vVd (256.049)
LUCyNtHcJ65K99j87T92Fxzj83vF3ysnc1 (15.000)

Vanuit hier worden de munten opgeslagen en gedistribueerd. Mensen kunnen dus gerust zijn, dat de munten niet door de beheerders worden ingewisseld op een Exchange, aangezien die addressen duidelijk herkenbaar zijn. Even in kader van transpirantie! De mensen achter E-Gulden zitten niet te wachten op "Mark Karpeles/MT Gox" praktijken en gevolgen.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 door Guest »

Offline Shortbus

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 65
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Distributie van E-Gulden volgen
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2014, 12:06:41 »
Bedankt voor je post raiden, heb hier even een sticky van gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 door Guest »

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Distributie van E-Gulden volgen
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2014, 01:02:44 »
Ik kan niet alle adressen terug vinden???
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline crypto4me

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 33
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Distributie van E-Gulden volgen
« Reactie #3 Gepost op: 28 april 2014, 07:35:12 »
Interessant, Nelis heeft 2 ENL op zijn balans waarvan 1 van mij ben ik achter gekomen.
Goed dat alles is na te gaan, dat kan denk ik wel vertrouwen geven.
In mijn wallet zitten ook de coins van mijn vrouw en dochter.
Mijn EFL adres: LUZdzJtRL9itd4Aiooob5RdMWYCoavdiLx

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Distributie van E-Gulden volgen
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2014, 14:50:22 »
Het valt me op dat het cijfer van 8,41% al een tijdje niet is ge-updatet op de website, zijn we inmiddels al over de 10%?
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline crypto4me

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 33
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Distributie van E-Gulden volgen
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2014, 17:47:38 »
Was mij ook opgevallen. Is dat niet te automatiseren?
Mijn EFL adres: LUZdzJtRL9itd4Aiooob5RdMWYCoavdiLx

Offline AmazingDreams

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 377
  • Karma: +14/-1
    • Bekijk profiel
    • Guldenplaza.nl
Re: Distributie van E-Gulden volgen
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2014, 09:45:25 »
Lastig, je 'wisselgeld' wordt automatisch naar een nieuw eigen adres gestuurd. Dit werkt zo; ik heb een biefje van 10 euro, ik koop iets van 2 euro, en krijg 8 euro van de winkelier terug.

Waarom dat precies zo werkt weet ik niet maar ik denk dat het te maken heeft met dat een transactie in feite je briefje van 10 euro is; alleen door een transactie kun je bewijzen dat je dat geld hebt dus alleen de volledige transactie uitgeven is legaal. Of zoiets.

Komt erop neer dat de adressen constant veranderen in de blockchain, ook al zitten ze in dezelfde wallet.
En een always-online wallet waar de pre-mine op staat lijkt me nou ook niet zo'n strak plan.
Donate: LSVKryZR4z8v6Ca3UNDtYtbX3gbpTHB6Pi

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Distributie van E-Gulden volgen
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2014, 13:31:35 »
Lastig, je 'wisselgeld' wordt automatisch naar een nieuw eigen adres gestuurd. Dit werkt zo; ik heb een biefje van 10 euro, ik koop iets van 2 euro, en krijg 8 euro van de winkelier terug.

Waarom dat precies zo werkt weet ik niet maar ik denk dat het te maken heeft met dat een transactie in feite je briefje van 10 euro is; alleen door een transactie kun je bewijzen dat je dat geld hebt dus alleen de volledige transactie uitgeven is legaal. Of zoiets.

Komt erop neer dat de adressen constant veranderen in de blockchain, ook al zitten ze in dezelfde wallet.
En een always-online wallet waar de pre-mine op staat lijkt me nou ook niet zo'n strak plan.

Het mechanisme is erg eenvoudig en het zou handig zijn als dit wat duidelijker in beeld gebracht werd anders ontstaan er teveel spookverhalen. De blockchain is niets anders dan een reeks transacties. Een transactie (TX1) verwijst aan de ene kant (IN) naar een of meerdere oudere transacties om te bewijzen waar de coins vandaan komen en aan de andere kant (UIT) naar een publieke sleutel waar de coins naartoe gaan. De ontvanger kan deze coins, die via deze transactie in zijn bezit zijn gekomen, alleen uitgeven door in een nieuwe transactie (TX2) naar deze TX te wijzen. ALLE coins uit TX1 fungeren dan als IN bij TX2. Als dat teveel is gaat het wisselgeld naar een publieke sleutel van de verzender zelf.

Nu komt het antwoord op de vraag : Het wisselgeld voor de verzender zelf kan naar een bestaande publieke sleutel gaan van de verzender of naar een geheel nieuwe. Dat laatste is het geval bij  de uitgifte van de EFL's. De reden daarvoor is veiligheid. Het is weliswaar onvoorstelbaar veilig om je publieke sleutel openbaar te maken, maar het is nog veiliger om dat niet te doen als coins hebt overgemaakt vanuit dat adres. Op het moment dat je namelijk coins overmaakt vanuit een bitcoinadres moet je de transactie ondertekenen en daarbij moet je prive-sleutel worden ingezet. Die is daarmee nog steeds helemaal veilig, maar iets minder veilig dan wanneer de privesleutel nog nooit is ingezet. Het is gewoon het meest veilig als het wisselgeld naar een adres gaat waar nooit een uitgaande transactie mee is gedaan. Dat betekent dus dat bij iedere uitgifte van 50EFL een groot vermogen een transactie ingaat en 50 EFL naar de ontvanger en de rest naar een nieuwe wallet adres van de portefeuillebeheerders.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2014, 18:56:36 door bitwise-shifted »
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Distributie van E-Gulden volgen
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2014, 15:44:40 »
Juist, en dit is dus ook meteen de reden waarom je na iedere uitgaande transactie een nieuwe back-up dient te maken. Je wisselgeld van de vorige transactie is namelijk op een nieuw adres terecht gekomen wat nog niet bestond voordat je die transactie deed.
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline crypto4me

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 33
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Distributie van E-Gulden volgen
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2014, 20:03:18 »
Een ingewikkeld verhaal maar is er nu al 10% uitgegeven of is het blijven steken op 8,45%?
Mijn EFL adres: LUZdzJtRL9itd4Aiooob5RdMWYCoavdiLx

Offline AmazingDreams

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 377
  • Karma: +14/-1
    • Bekijk profiel
    • Guldenplaza.nl
Re: Distributie van E-Gulden volgen
« Reactie #10 Gepost op: 01 mei 2014, 06:51:00 »
Juist, en dit is dus ook meteen de reden waarom je na iedere uitgaande transactie een nieuwe back-up dient te maken. Je wisselgeld van de vorige transactie is namelijk op een nieuw adres terecht gekomen wat nog niet bestond voordat je die transactie deed.

In mijn ervaring hoeft dit niet. De public keys zijn gekoppeld aan je private keys, je wallet kan transacties uitlezen naar adressen die 'in de toekomst' van jou zullen zijn.

Bron: bijna 0.6 BTC verloren, dacht ik tenminste (oudere backup), blij :)
Donate: LSVKryZR4z8v6Ca3UNDtYtbX3gbpTHB6Pi

Offline AmazingDreams

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 377
  • Karma: +14/-1
    • Bekijk profiel
    • Guldenplaza.nl
Re: Distributie van E-Gulden volgen
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2014, 06:57:00 »
Dat betekent dus dat bij iedere uitgifte van 50EFL een groot vermogen een transactie ingaat en 50 EFL naar de ontvanger en de rest naar een nieuwe wallet adres van de portefeuillebeheerders.

Een automatisch script zou dus de blockchain moeten uitlezen en dit 'grote vermogen' volgen, met allerlei onvoorziene dingen; wat als het vermogen zich splitst? wat als er een interne transactie gemaakt wordt die dus niet in de blockchain komt? enzovoorts.

Dat is meer waar ik op doelde. Lijkt me meer werk om te automatiseren dan het waard is, af en toe even de balans updaten :) Maar dan moet het wel gebeuren natuurlijk ;)
Donate: LSVKryZR4z8v6Ca3UNDtYtbX3gbpTHB6Pi

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Distributie van E-Gulden volgen
« Reactie #12 Gepost op: 07 mei 2014, 08:40:04 »
Juist, en dit is dus ook meteen de reden waarom je na iedere uitgaande transactie een nieuwe back-up dient te maken. Je wisselgeld van de vorige transactie is namelijk op een nieuw adres terecht gekomen wat nog niet bestond voordat je die transactie deed.

Nelis, even een kleine kanttekening daar. Standaard maakt de wallet een keypool aan van 100 adressen voor dit doel. Je hoeft dus niet na elke uitgaande transactie een backup te maken. Na 100 wel tenzij je in je config keypool=... op een hogere waarde zet dan 100  (https://en.bitcoin.it/wiki/Key_pool) . Scheelt weer wat werk.
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Distributie van E-Gulden volgen
« Reactie #13 Gepost op: 07 mei 2014, 11:34:16 »
Bedankt voor de extra info, zoals ik al eerder aangaf lees ik geen code en al mijn info die ik heb krijg ik dus van anderen. Deze info was nog niet bekend en erg verhelderend, dus bedankt, ik heb je een donatie gestuurd voor de moeite.
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV