Auteur Topic: GRATIS EFL en het kopen van meer  (gelezen 11385 keer)

Offline TradeMark

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 79
  • Karma: +4/-0
  • 't is niet niks
    • Bekijk profiel
GRATIS EFL en het kopen van meer
« Gepost op: 02 november 2014, 09:23:24 »
GRATIS EFL en het kopen van meer.


Je eerste stap om aan electronic-guldens (EFL) te komen heb je al gezet. Gefeliciteerd, en welkom bij de community!

Om je EFL te kunnen ontvangen heb je een portemonnee (wallet) nodig. Heb je die nog niet? Klik dan hier: http://egulden.org/info/download

Je wallet adres vind je onder de knop 'ontvangen'. Klik hierop met de rechtermuisknop en klik 'kopieer adres' (overtypen is niet aan te raden, erg veel tekens).

Op dit moment zijn er 2 locaties (kraan of faucet genaamd) waar je gratis aan EFL kan komen:
1) Guldenplaza:  http://guldenplaza.nl/faucet
je vult  je wallet adres in op de onderste regel, lost de som erboven op en klik op 'krijg EFL'. Je ontvangt minimaal 0.5 (een halve) EFL, en als je er totaal 5 hebt verzameld worden deze    naar je overgemaakt. Tot die tijd spaar je ze op op de site zelf. Aanvragen kan iedere 60 minuten.
2) http://efl.free-sx.com/?r=1&l=E
Vul je wallet adres in en druk op de request-knop. Hier neem je deel in een 'ronde': Als voor de betreffende ronde alle inschrijvingen zijn behaald keert deze (op dit moment) 0.3 EFL direct aan je uit. Na deze uitbetaling start een nieuwe ronde, schrijf je weer in en ontvang de volgende gratis EFL.

Wordt nadat je je eerste e-guldens hebt aangevraagd ook meteen 'vriend van de e-gulden'. Je ontvangt een beloning van 25 EFL (na halvering blockreward 12,5). Kijk hier http://egulden.org/community/vrienden-van-de-e-gulden hoe je deze gratis EFL ook in je wallet krijgt!

Zo, de eerste gratis munten zijn verzameld. Maar misschien wil je er nog meer. Die zijn helaas niet gratis, maar er zijn mogelijkheden om e-guldens te kopen voor euro's:

Litebit.eu biedt deze mogelijkheid. https://www.litebit.eu/coin/efl/nl/
Je maakt een account aan op de site, verifieert je bankaccount (via ideal, dit kost je 1 eurocent), en je kan EFL aanschaffen (ook via ideal). Ze worden (op dit moment) per 100 aangeboden, dus de prijs die je ziet in het EFL logo is de prijs per 100 EFL. Verder moet je er minimaal 25 (x100) aanschaffen, maar mag je er niet meer dan 75 (x100) ineens kopen.

LET OP: de prijs fluctueerd behoorlijk! Iets verder lezen over de e-gulden vergroot je inzicht enorm, en kan je flink wat EFL extra opleveren (of juist euro's besparen, mocht je daar waarde aan hechten :P).

Litebit heeft namelijk niet zoals een supermarkt een constante aanstroom van broden en pakken hagelslag tegen een nagenoeg gelijke prijs, en is dus ook afhankelijk van 'de markt'. De markt voor EFL is nog jong, met relatief weinig spelers, en dit kan grote effecten op vraag en aanbod (en de resulterende prijs) hebben. Omdat litebit in ieder geval geen verlies wil lijden, betaal je als het ware een verzekeringspremie. Mocht de prijs toch hard oplopen, dan zal litebit  niet snel verlies hoeven te pakken op jouw koop. Én, er moet gewoon winst worden gemaakt. En ja, die betaal jij dus ook.

Deze combinatie zorgt ervoor dat de prijs direct in euro's op litebit soms wel 2x zo hoog is als op 'de markt' op dat moment. Op deze markt worden e-guldens niet gehandeld tegen euro's, maar tegen de grote broer (of zus) de Bitcoin (BTC). De bitcoin markt bestaat al wat langer en heeft veel meer 'spelers' (kopers en verkopers), en is dus een meer volwassen markt.

Nu wordt het nog wat complexer: De e-gulden beweegt dus ten opzichte van de Bitcoin (BTC), en de bitcoin beweegt weer ten opzichte van de Euro. De waarde van de EFL hangt dus af van de prijs van een bitcoin in euro's, én van de hoeveelheid efl die je krijgt voor een bitcoin (de prijs van EFL gemeten in BTC).
- Als de bitcoin in waarde stijgt, maar de waarde van de EFL ten opzicht van de BTC gelijk blijft, dan worden je EFL's in euro's meer waard.
- Als de bitcoin gelijk blijft in waarde, maar de EFL ten opzichte van de bitcoin duurder wordt (minder EFL voor een BTC), dan worden je EFL's meer waard. 
- Als de BTC stijgt maar de waarde van EFL ten opzichte van BTC daalt (meer EFL voor een BTC), dan zou de waarde van EFL gelijk kunnen blijven. Dit geldt ook voor het omgekeerde:
- Als de BTC daalt in waarde, maar de EFL wordt ten opzichte van de de bitcoin meer waard (minder EFL voor een BTC) zou de waarde ook gelijk kunnen blijven.
Let op; in de laatste 2 voorbeelden is de verhouding waarin de ene daalt (BTC tov euro en BTC tov EFL) belangrijk voor het resultaat; dit zou dus ook in winst of verlies kunnen resulteren.
Dan de negatieve opties (want we blijven objectief):
- Als de BTC in waarde daalt, maar de waarde van de EFL ten opzicht van de BTC blijft gelijk, dan worden je EFL's in euro's minder waard.
- Als de BTC gelijk blijft in waarde, maar de EFL ten opzichte van de bitcoin minder waard wordt (meer EFL voor een bitcoin), dan worden je EFL's minder waard. 
En de meest dramatische optie:
- Als de BTC goedkoper wordt, en de EFL ten opzichte van de bitcoin daalt... dan worden je EFL's minder waard, en dat kan hard gaan.
Dan de meest positieve, want het beste bewaren we uiteraard voor het laatst (en misschien was je zelfs al opgevallen dat er nog een optie ontbrak):
- Als de waarde van de BTC stijgt, en de waarde van de EFL ten opzichte van de bitcoin stijgt (minder EFL voor een bitcoin) dan worden je EFL's dus meer waard. Veel meer misschien. Zoals bij het vorige voorbeeld gaat het ook in dit geval waarschijnlijk het hardst. Maar dan de goede kant op. 

Dan nu de uitleg over hoe voordeliger dan direct via litebit aan EFL te komen. Je bent al een eind gekomen, dus dat het iets meer moeite kost lijkt voor jou niet direct het probleem. Verstandig!

Zoals nu duidelijk moge zijn heb je dus bitcoins nodig om zelf op de markt EFL te kunnen kopen.  Deze kan je op meerdere sites aanschaffen, waaronder via litebit. Zoals gezegd is deze markt meer volwassen, en betaal je relatief minder premie.
- Maak een account aan op 1 van de handelssites (bijv. Bittrex.com). Dit is helemaal gratis (je betaald wel iets als je handelt of omruilt: 0,25% over je aan- en verkopen, en 0.2 EFL als je ze naar de wallet op je computer wil uitbetalen, maar dit is bij lange na niet de premie bij direct aankopen in euro's).
- Maak op deze site een wallet aan (raadpleeg hiervoor de help of uitlegfunctie van de specifieke site) zodat je over een BTC wallet adres beschikt.
- Koop via een handelssite (bijv. Litebit) een bitcoin (of een deel van 1 bitcoin) door je walletadres in te voeren en te betalen met euro's. (zie uitleg hierboven voor aanschaf EFL)
Het kan even duren voor je BTC binnen zijn. Lees in de tussentijd nog wat over de functies op de handelssite zodat je weet hoe het kopen precies in zijn werk gaat. De kans is groot dat je hier tegen nog onbekende termen aanloopt.
- Als je door hebt hoe het werkt ruil je je BTC om voor EFL. Je kan ze meteen naar de wallet op je computer overmaken (kost maar 0.2 EFL); zo voorkom je evt. vervelende gevolgen mocht later om wat voor een rede dan ook  de website niet meer beschikbaar zijn.

(mogelijk later nog een uitgebreidere handleiding over aan-/verkopen op Bittrex).


« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 12:17:15 door Nederlandse Mark »
LKQHWQkh6HcJC2TxeyaMoSxZGenPNZMKLQ

Betwijfel alles, denk zelf.

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #1 Gepost op: 02 november 2014, 10:37:32 »
Super stukje Mark, heel duidelijk. Misschien wil je die internet link aanpassen zodat je referal bonus meepakt?
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline TradeMark

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 79
  • Karma: +4/-0
  • 't is niet niks
    • Bekijk profiel
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #2 Gepost op: 02 november 2014, 10:42:04 »
Ik heb die referal aan een vriend doorgegeven: Die referal ontvang ik ook, maar kan zelf een uur geen EFL aanvraag meer doen als iemand met mijn referal heeft aangevraagd. Misschien is dit een bug? Als die gefixt is/wordt pas ik hem met liefde aan met een referal naar mijn adres :P
LKQHWQkh6HcJC2TxeyaMoSxZGenPNZMKLQ

Betwijfel alles, denk zelf.

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #3 Gepost op: 02 november 2014, 10:46:01 »
hmmm, misschien even melding maken bij litebit? Dit hoor ik voor het eerst.
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline TradeMark

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 79
  • Karma: +4/-0
  • 't is niet niks
    • Bekijk profiel
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #4 Gepost op: 02 november 2014, 10:49:01 »
Ohhh.. ik dacht dat je de kraan bedoelde; daar heb ik dit euvel mee. Een referal bij litebit is mij niet bekend... die zoek ik even na :)
en toegevoegd,  dank voor de tip!
« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 11:13:47 door Nederlandse Mark »
LKQHWQkh6HcJC2TxeyaMoSxZGenPNZMKLQ

Betwijfel alles, denk zelf.

Offline PsychoticBoy

  • Global Moderator
  • Deelnemer
  • *****
  • Berichten: 29
  • Karma: +4/-0
    • Bekijk profiel
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #5 Gepost op: 02 november 2014, 11:17:40 »
Een huishoudelijke (off-topic) vraag: Is het hier toegestaan om refferal links in je posts te gebruiken?
Op bitcointalk is dit verboden en verwijder ik die altijd meteen ;)

Groeten

Offline TradeMark

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 79
  • Karma: +4/-0
  • 't is niet niks
    • Bekijk profiel
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #6 Gepost op: 02 november 2014, 11:54:11 »
Hehe, ik haal hem weer weg als het niet mag uiteraard, maar wie is hier de moderator? :P
LKQHWQkh6HcJC2TxeyaMoSxZGenPNZMKLQ

Betwijfel alles, denk zelf.

Offline AmazingDreams

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 377
  • Karma: +14/-1
    • Bekijk profiel
    • Guldenplaza.nl
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #7 Gepost op: 02 november 2014, 11:58:30 »
Ik heb die referal aan een vriend doorgegeven: Die referal ontvang ik ook, maar kan zelf een uur geen EFL aanvraag meer doen als iemand met mijn referal heeft aangevraagd. Misschien is dit een bug? Als die gefixt is/wordt pas ik hem met liefde aan met een referal naar mijn adres :P

Bedoel je hier de Guldenplaza kraan mee?
Donate: LSVKryZR4z8v6Ca3UNDtYtbX3gbpTHB6Pi

Offline TradeMark

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 79
  • Karma: +4/-0
  • 't is niet niks
    • Bekijk profiel
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #8 Gepost op: 02 november 2014, 12:05:00 »
Ik heb die referal aan een vriend doorgegeven: Die referal ontvang ik ook, maar kan zelf een uur geen EFL aanvraag meer doen als iemand met mijn referal heeft aangevraagd. Misschien is dit een bug? Als die gefixt is/wordt pas ik hem met liefde aan met een referal naar mijn adres :P

Bedoel je hier de Guldenplaza kraan mee?

jup
LKQHWQkh6HcJC2TxeyaMoSxZGenPNZMKLQ

Betwijfel alles, denk zelf.

Offline AmazingDreams

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 377
  • Karma: +14/-1
    • Bekijk profiel
    • Guldenplaza.nl
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #9 Gepost op: 02 november 2014, 12:11:43 »
Ik heb die referal aan een vriend doorgegeven: Die referal ontvang ik ook, maar kan zelf een uur geen EFL aanvraag meer doen als iemand met mijn referal heeft aangevraagd. Misschien is dit een bug? Als die gefixt is/wordt pas ik hem met liefde aan met een referal naar mijn adres :P

Bedoel je hier de Guldenplaza kraan mee?

jup

Dan ga ik daar naar kijken, want dat is niet de bedoeling.
Donate: LSVKryZR4z8v6Ca3UNDtYtbX3gbpTHB6Pi

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #10 Gepost op: 02 november 2014, 12:12:59 »
Een huishoudelijke (off-topic) vraag: Is het hier toegestaan om refferal links in je posts te gebruiken?
Op bitcointalk is dit verboden en verwijder ik die altijd meteen ;)

Groeten

Tsja, ik was wel degene die dit aankaartte, maar ik zie ook wel in dat het niet helemaal gewenst is.... In de facebookgroep haal ik ook altijd alle referals eruit, misschien moeten we dat op het forum dan ook maar doen?
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline AmazingDreams

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 377
  • Karma: +14/-1
    • Bekijk profiel
    • Guldenplaza.nl
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #11 Gepost op: 02 november 2014, 12:13:51 »
Een huishoudelijke (off-topic) vraag: Is het hier toegestaan om refferal links in je posts te gebruiken?
Op bitcointalk is dit verboden en verwijder ik die altijd meteen ;)

Groeten

Tsja, ik was wel degene die dit aankaartte, maar ik zie ook wel in dat het niet helemaal gewenst is.... In de facebookgroep haal ik ook altijd alle referals eruit, misschien moeten we dat op het forum dan ook maar doen?

Dat lijkt me een strak plan. Zeker in dit soort posts.
Donate: LSVKryZR4z8v6Ca3UNDtYtbX3gbpTHB6Pi

Offline TradeMark

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 79
  • Karma: +4/-0
  • 't is niet niks
    • Bekijk profiel
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #12 Gepost op: 02 november 2014, 12:19:16 »
Een huishoudelijke (off-topic) vraag: Is het hier toegestaan om refferal links in je posts te gebruiken?
Op bitcointalk is dit verboden en verwijder ik die altijd meteen ;)

Groeten

Tsja, ik was wel degene die dit aankaartte, maar ik zie ook wel in dat het niet helemaal gewenst is.... In de facebookgroep haal ik ook altijd alle referals eruit, misschien moeten we dat op het forum dan ook maar doen?

Dat lijkt me een strak plan. Zeker in dit soort posts.

Heb hem eruit gegooid, terug naar oorspronkelijke die direct op EFL koop pagina komt.
LKQHWQkh6HcJC2TxeyaMoSxZGenPNZMKLQ

Betwijfel alles, denk zelf.

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #13 Gepost op: 02 november 2014, 12:32:31 »
Een huishoudelijke (off-topic) vraag: Is het hier toegestaan om refferal links in je posts te gebruiken?
Op bitcointalk is dit verboden en verwijder ik die altijd meteen ;)

Groeten

Tsja, ik was wel degene die dit aankaartte, maar ik zie ook wel in dat het niet helemaal gewenst is.... In de facebookgroep haal ik ook altijd alle referals eruit, misschien moeten we dat op het forum dan ook maar doen?

Dat lijkt me een strak plan. Zeker in dit soort posts.

Heb hem eruit gegooid, terug naar oorspronkelijke die direct op EFL koop pagina komt.

Iig weet je nu dat je ook referal bonus kan krijgen bij litebit :)
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: GRATIS EFL en het kopen van meer
« Reactie #14 Gepost op: 14 december 2014, 01:41:08 »
Ik wil even op dit verhaal een toevoeging plaatsen. Inmiddels is litebit overgestapt naar een nieuwe manier van prijsberekening en wordt de e-Gulden ook op meerdere, voor litebit aanspreekbare, handelsmarkt verhandeld. Dit heeft voor een veel scherpere prijsstelling gezorgd. Al blijft de omweg via bitcoin altijd de meest efficiënte, het gemak wat litebit bied kent nu eenmaal een prijskaartje, maar voor innovatieve dienstverlening betaal ik graag!
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV