Auteur Topic: Het pensioen van Nelis  (gelezen 2953 keer)

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Het pensioen van Nelis
« Gepost op: 12 augustus 2014, 14:03:28 »
Beste Guldenvrienden,

Ik wil graag een verhaaltje met jullie delen waarom ik toekomst zie in de e-Gulden. Zoals jullie op mijn website www.tbrabantskwartiertje.info kunnen lezen ben ik sinds 2008 aan het onderzoeken wat een euro precies is. Ik was tot die tijd in de veronderstelling dat goud en de euro met elkaar verbonden waren en dat de waarde van de euro afhankelijk was van de goudvoorraden van diverse euro landen. Gelukkig weet ik inmiddels beter, maar voor degene die het nog niet weten geef ik hieronder graag een uitleg. Dit verhaal is ook op mijn website terug te vinden.

Een euro is schuld. Een schuld aan de bank om precies te zijn. De allereerste euro is geleend als schuld, net als alle andere euro’s die daarna zijn gekomen. Op het moment dat de allereerste euro lening werd verstrekt, voor het symbolische bedrag van 100 euro, stelde de bank dat over een periode van 30 jaar het bedrag van 100 euro moet terugbetaald en daarbovenop nogmaals 100 euro wil ontvangen aan rente. Het probleem is duidelijk, hoe kan er 200 euro terugbetaald worden als er slechts 100 euro in totaal circuleren? Veel mensen in Nederland zijn zich niet bewust van het feit dat alle banken private instellingen zijn. Net zoiets als Shell dus, met aandeelhouders waarvan de naam onbekend is. Daarnaast denken veel mensen dat er daadwerkelijk iets tegenover al die euro’s staan, zoals bijvoorbeeld goud, maar dit is niet waar. De euro wordt door de bank uit het niets verzonnen, stel je eens voor wat een winst dat oplevert als je die schuld wél afbetaald, daar kan je jezelf nog eens een leuke bonus van geven, of een boete afkopen, of wat bestuurders omkopen.

Goed, we snappen nu dat er altijd meer schuld is dan dat er euro’s circuleren en dat er dus altijd maar meer euro’s moeten worden bijverzonnen om de boel aan de gang te houden. Op zich geen probleem, als je dit tenminste weet. Het probleem ontstaat pas als je op de lange termijn de waarde van je beloning voor bijvoorbeeld arbeid wilt behouden. Op dit moment sparen de meeste van ons hiervoor euro’s bij een pensioenfonds. Het probleem wat dit voor mij geeft is dat je niet zelf invloed kan uitoefenen op de hoeveelheid euro’s die in de toekomst worden bijgemaakt. Op het moment dat een bank als de SNS, of meer recent de Espirito Santo bank in Portugal, niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, stelt de overheid dat deze bank een vitale functie binnen de samenleven invult en daarom gered moet worden met euro’s. Deze euro’s worden, zoals hierboven staat beschreven, verzonnen uit het niets. Het onderpand is de toekomstige belastinginkomsten die jij en ik worden geacht op te brengen. De extra euro’s die in circulatie worden gebracht ondermijnen de waarde van alle euro’s die reeds op de aarde bestaan.

Mijn oplossing voor dit probleem was simpel. Spaar voor je pensioen op een manier dat overheden hierop geen invloed kunnen uitoefenen. Dat de waarde van de gulden momenteel zo laag is verbaasd me iedere dag weer, maar ik heb me erbij neergelegd dat de meeste mensen in dit land zo ongeletterd zijn in de economie dat zelfs de meest logische investering aan de meeste mensen voorbij gaat.

Stel dat iedere Nederlander zou sparen voor zijn eigen extra pensioen. Vanaf nu gaan we met alle mensen onder de 35 (ouder mag natuurlijk ook) voor ons pensioen sparen door iedere maand 10 euro apart te zetten om hier guldens van te kopen. Dit is het idee dat ik de jongere generatie in dit land wil meegeven. Als de gulden het besef van geld kan terugbrengen bij de mensen kan deze valuta een ongekende waarde gaan vertegenwoordigen in de toekomst. Helaas is het zo ver nog lang niet. De meeste mensen vragen mijn nog, wat kan ik dan met een gulden, of, hoeveel is dat dan waard in euro’s. Wij moeten gaan beseffen dat een gulden niet verkocht hoeft te worden voor euro’s om een waarde in euro’s te vertegenwoordigen. Zodra dit besef er komt zal de werkelijke waarde van de euro tegen de gulden duidelijk worden, maar met de huidige mindset van het gros van de bevolking zal dit nog heel wat moeite gaan kosten. Moeite die ik overigens graag neem, want ik denk dat een leven met kennis over geld ons op de lange termijn alleen maar voorspoed kan brengen.

Dit is zo maar een klein stukje tekst zonder al te veel diepgang, maar ik beantwoord graag ieders vragen over dit onderwerp, of misschien heb jij hierover wel een heel ander idee, die hoor ik graag! Ik wilde de stilte op het forum een beetje doorbreken, want ondanks een heleboel nieuwe vrienden blijven de reacties op dit forum nog vrij beperkt, vandaar dit verhaal.

Vergeet niet om je aan te melden als vriend, mocht je dat nog niet hebben gedaan en vertel aan al je vrienden en bekenden over ons bestaan, ons succes is in mijn ogen slechts een kwestie van tijd.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2014, 14:24:53 door Nelis »
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV