Auteur Topic: Beste manier voor veilige opslag (cold storage?)  (gelezen 6082 keer)

Offline sannisinas

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 9
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Beste manier voor veilige opslag (cold storage?)
« Gepost op: 31 juli 2014, 08:42:03 »
Hallo Allemaal,

ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel informatie te vinden hoe het beste je coins te beschermen.
Een cold storage op een aparte pc zonder internet met linux?

Mijn probleem is een beetje dat ik nog steeds graag wil zien hoeveel coins ik heb en ook makkelijk weer kan verkopen.
Daarbij zit je ook nog met je blocks die je eigenlijk wel weer wilt downloaden, nou is dat voor EFL niet echt een probleem maar
als je bijv ook bitcoins hebt is dat weer 35gb.

Hoe lossen jullie dit op?

sorry misschien echt een domme newbie vraag maar kom er even niet meer uit.

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Beste manier voor veilige opslag (cold storage?)
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2014, 10:43:43 »
Hallo Allemaal,

ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel informatie te vinden hoe het beste je coins te beschermen.
Een cold storage op een aparte pc zonder internet met linux?

Mijn probleem is een beetje dat ik nog steeds graag wil zien hoeveel coins ik heb en ook makkelijk weer kan verkopen.
Daarbij zit je ook nog met je blocks die je eigenlijk wel weer wilt downloaden, nou is dat voor EFL niet echt een probleem maar
als je bijv ook bitcoins hebt is dat weer 35gb.

Hoe lossen jullie dit op?

sorry misschien echt een domme newbie vraag maar kom er even niet meer uit.

Hoi,

Helemaal geen domme vraag. Volgens mij raak je de kern waarom bitcoin nog niet gigantisch doorbreekt, want je staat voor een hobbel die niet veel mensen nemen.
Het hele verhaal over cold storage staat hier beschreven : http://forum.egulden.org/index.php?topic=643.msg1426#msg1426

Dat betekent niet dat dat voor jou de beste oplossing is. De komende jaren kun je met best uit de voeten met de gewone wallet. Dat is dus geen cold storage, maar nagenoeg net zo veilig (als je een goed wachtwoord kunt onthouden) en af en toe op de backup-knop drukt en deze backup op een usb veilig weglegd.

Bitcoin is momenteel 30,8 GB, maar dat is een wereldwijd gebeuren na 5 jaar. Als de e-Gulden over die tijd nog leeft zal de blockchain nog lang niet deze omvang hebben. Momenteel praten we over een blockchain van 209 MB bij de e-Gulden.  Dat is peanuts.
Verder gaan er oplossingen komen waarbij je de blockchain zelf niet nodig hebt. Mycelium (voor de android) is het mooiste voorbeeld dat ik ken. Het mooie van de e-Gulden is dat je met heel weinig investering een fantastische bitcoin-oefen-omgeving hebt. dat geldt niet alleen voor ontwikkelaars maar ook voor de rest van de gebruikers.

Als je met cold storage wilt experimenteren kijk ook eens naar https://bitcoinpaperwallet.com/ . Ik heb ze ooit een bitcoin gedoneerd (andere tijden) omdat het zo'n eye-opener was


efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline sannisinas

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 9
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Beste manier voor veilige opslag (cold storage?)
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2014, 12:33:43 »
Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik maar een oude pc pak, windows 7 of linux installeer, efl erop, blocks downloaden, encryptie erop, wallet backup en de kabel eruit. Als ik het dan nodig heb zet ik hem weer aan.

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Beste manier voor veilige opslag (cold storage?)
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2014, 16:15:11 »
Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik maar een oude pc pak, windows 7 of linux installeer, efl erop, blocks downloaden, encryptie erop, wallet backup en de kabel eruit. Als ik het dan nodig heb zet ik hem weer aan.

Dat is heel wat bagage als je er niets mee doet. Dan is een private key voldoende = een getal van 51 karakters.
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Beste manier voor veilige opslag (cold storage?)
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2014, 16:56:45 »
Hallo Allemaal,

ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel informatie te vinden hoe het beste je coins te beschermen.
Een cold storage op een aparte pc zonder internet met linux?

Mijn probleem is een beetje dat ik nog steeds graag wil zien hoeveel coins ik heb en ook makkelijk weer kan verkopen.
Daarbij zit je ook nog met je blocks die je eigenlijk wel weer wilt downloaden, nou is dat voor EFL niet echt een probleem maar
als je bijv ook bitcoins hebt is dat weer 35gb.

Hoe lossen jullie dit op?



sorry misschien echt een domme newbie vraag maar kom er even niet meer uit.

Hey sannisinas,

Het verhaal van onze cold storage is de ideale manier, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden natuurlijk. Als je ervoor kiest om EFL voor langere tijd te bewaren (een soort spaarmiddel) raad ik je aan om http://liteaddress.org/ eens te bezoeken. Omdat het protocol van EFL is gebaseerd op litecoin kunnen wij van heel veel litecoin tools ook gebruik maken, zo ook deze site.

Zodra je op deze site komt genereert de website een zogehete key-pair, een combinatie van een prive sleutel en een publieke sleutel. Als je deze print en je stuurt de EFL naar dat adres vul je eigenlijk het papiertje met jouw bedrag aan guldens. Een hele veilige manier van opslaan, aangezien ze niet meer vanaf het internet te bereiken zijn. Het risico is dat je het papiertje kan kwijtraken of dat hij door brand bijvoorbeeld stuk gaat.
 
De grootte van de blockchain zien meerdere mensen als probleem, maar volgens mij wordt dit risico ernstig overschat. Data wordt steeds goedkoper en ook is er de mogelijkheid tot het inladen van een zogehete bootstrap, wat de downloadtijd aanzienlijk verkort. http://forum.egulden.org/index.php?topic=588.msg1241#msg1241
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline sannisinas

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 9
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Beste manier voor veilige opslag (cold storage?)
« Reactie #5 Gepost op: 01 augustus 2014, 08:48:51 »
hoi Nelis,

Kijk dat is natuurlijk een veel simpelere oplossing :-) Top bedankt ga er is verder naar kijken.
Als het goed is komt vanavond mijn 20mh zeus miner binnen dus kan ik aan de slag  ;D

Een bekende van mij heeft ook een nieuwe pool opgezet, denk je dat er nog veel behoefte is aan nieuwe pools?
Ik ga die vanavond ook testen.

Over de blockchain, dat is inderdaad geen probleem hoor. Alleen bij bitcoin is het wel irritant, dan kan je nog de bootstrap hebben maar duurt het nog 2 dagen om alles te laden. De bootstrap voor EFL heeft trouwens weinig zin, het is sneller om de blockchain op de normale manier te laden dan eerst de bootstrap via de torrent (traaaaaaag)

gr
Sander
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2014, 08:58:25 door sannisinas »

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Beste manier voor veilige opslag (cold storage?)
« Reactie #6 Gepost op: 01 augustus 2014, 10:23:30 »
hoi Nelis,

Kijk dat is natuurlijk een veel simpelere oplossing :-) Top bedankt ga er is verder naar kijken.
Als het goed is komt vanavond mijn 20mh zeus miner binnen dus kan ik aan de slag  ;D

Een bekende van mij heeft ook een nieuwe pool opgezet, denk je dat er nog veel behoefte is aan nieuwe pools?
Ik ga die vanavond ook testen.

Over de blockchain, dat is inderdaad geen probleem hoor. Alleen bij bitcoin is het wel irritant, dan kan je nog de bootstrap hebben maar duurt het nog 2 dagen om alles te laden. De bootstrap voor EFL heeft trouwens weinig zin, het is sneller om de blockchain op de normale manier te laden dan eerst de bootstrap via de torrent (traaaaaaag)

gr
Sander

Een extra pool kan nooit kwaad, maar als het jou niet uitmaakt zie ik liever wat extra mensen minen via p2pool. Minen via p2pool doe je met de volgende gegevens

p2pool: 80.240.135.231:9216 u: EFLadres p: maakt niet uit
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline sannisinas

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 9
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Beste manier voor veilige opslag (cold storage?)
« Reactie #7 Gepost op: 01 augustus 2014, 15:01:38 »
Sorry zoals ik al zei ben ik nog niet zo ervaren, wat is daarvan het voordeel, voor jullie en voor mij?

sander

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Beste manier voor veilige opslag (cold storage?)
« Reactie #8 Gepost op: 01 augustus 2014, 15:11:59 »
Het minen via p2pool zorgt ervoor dat de hashrate per individuele gebruiker wordt weergegeven i.p.v. alle hashrate bij 1 pool. Als te veel mensen via dezelfde pool minen kan het probleem voorkomen dat 1 pool meer dan 50% van de hashrate aanlevert en heb je dus feitelijk een 50% aanval, dat is opzich niet erg aangezien de meeste pools gewoon integer zijn, maar als je kwaad zou willen en je pool heeft 50% van alle rekenkracht zou je dit kunnen misbruiken. Via p2pool mine je dus via jezelf, je betaald hiervoor wel 2% fee.
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV