Auteur Topic: Prijsontwikkeling (vervolg)  (gelezen 5872 keer)

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Prijsontwikkeling (vervolg)
« Gepost op: 06 juli 2014, 15:23:20 »
Ik pretendeer geen Tuur de Meester te zijn, maar ik volg de prijsontwikkeling met Argusogen en ik vind het zeker zo boeiend als het WK.

Mijn huidige impressie is dat de markt erg klein is, die voorlopig nog niet echt vanzelf op gang komt. De Stichting catalisator is zogezegd meer dan nodig. Mijn idee is dat iedere Nederlander die serieus geinteresseert is in Bitcoin zijn standpunt en positie in de EFL nu wel ingenomen heeft. Als je kijkt naar de hoeveelheid uitgedeelde EFL's zullen dat een kleine 2000 mensen zijn. De uitdaging voor de stichting ligt dus op twee vlakken : Het wegnemen van de scepsis bij de Bitcoin aanhang (ruim 90% van hen doet nog niets met EFL***) en het bereiken van de rest van de samenleving (2000 = 0.01%)

Voor prijsontwikkeling kijk ik vooral naar Bittrex; De Poloniex markt is veel kleiner en volgt het Bittrex met enige vertraging. De rest is nog niet echt op gang gekomen.
Het meest opvallend is wel dat het grootschalige dumpen is gestopt. Dumpen zie ik als het plaatsen van en verkoop-order op of beneden de hoogste buy en eigenlijk alleen als die groter is dan zeg 5000 EFL. De recente verkooporder (rond 4 juli) van >80.000 EFL viel daarom wat mij betreft niet in die categorie.

Er moet ook wat te kopen zijn en dat is momenteel zelfs een probleem. Als je wilt instappen met een budget van 0.2 BTC (<100 Euro) zou je de prijs opdrijven tot boven de 3000 Satoshi. Dan kun je beter een buy uitzetten van net boven de 1000 Satoshi, dan heb je nog kans op een kleine 20.000 EFL voor dat bedrag. De handel-volumes zijn ook laag. Bittrex  heeft de afgelopen 24 uur 12697 EFL's in andere handen doen overgaan, terwijl er per dag 18000 EFL's gemined worden. Als je van de 12697 de "buys" aftrekt dan kun je gerust zeggen dat we gemiddeld op onze EFL's blijven zitten. Dat is natuurlijk wel logisch bij deze lage prijs (wat mij betreft) en de beperkte mogelijkheden om EFL te ruilen voor andere Assets, behalve natuurlijk voor andere cryptos.

Wat we ook zien is dat aan koopzijde verhoudingsgewijs veel open staat : 7,5 Bitcoin. Dat staat toch voor een bedrag van ruim 3000 Euro en met 1M EFL lijkt dit toch een heel serieuze bodemzetting.

*** De laatste getallen over bitcoin-aanhang die ik zo snel kan vinden staan op http://tradeblock.com/research/mapping-bitcoin-adoption-a-global-perspective/ en http://research.tradeblock.com/wp-content/uploads/2013/05/global-wallet-downloads.png Daarmee schat ik dat Bitcoin zelf in Nederland momenteel ruim 20.000 aanhangers heeft. ("ruim" 0.1 % van de Nederlands dus)


efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Prijsontwikkeling (vervolg)
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2014, 00:33:52 »
Voor een groot gedeelte mee eens, behalve dat WK natuurlijk :-X

Ik wil nog toevoegen dat onze lagere prijs waarschijnlijk het gevolg is van onze netwerk problemen tijdens het interview van debitcoin.org dat staat natuurlijk niet erg professioneel, maar van onze fouten gaan we leren. We zijn inmiddels nog 90K blokken verwijderd van een halvering van de blockreward, dat lijkt veel, maar de tijd vliegt. Er staan grote gebeurtenissen voor de deur, zoals de komst van ASIC's, maar ook het handelen van de stichting zal van grote invloed zijn. De vraag is hoe goed wij er in staat toe zijn om leuke acties te verzinnen die media-aandacht op zich vestigen met een betrouwbaar distributiesysteem wat ten grondslag ligt aan een juiste boekhouding volgens de Nederlandse wet. Ik ben ervan overtuigd dat wij hierin zullen slagen, maar wellicht ben ik te opportunistisch en zie ik eventuele beren aan voor de stier met gouden hoorns, de tijd zal het leren!
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Prijsontwikkeling (vervolg)
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2014, 12:27:47 »
De beste statistiek die ik ben tegengekomen tot nu : http://www.cryptocoincharts.info/v2/pair/efl/btc/bittrex/alltime
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline peterefl

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 53
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Prijsontwikkeling (vervolg)
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2014, 10:38:59 »
De halve reward vindt plaats bij block 210.000?

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Prijsontwikkeling (vervolg)
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2014, 10:53:24 »
De halve reward vindt plaats bij block 210.000?

Yep, de beloning voor miners wordt op dat punt gehalveerd. Zie ook http://egulden.org/info/boekhouding/toekomst
Bedenk dat de halvering van de beloning plaatsvindt telkens op het moment dat de helft van de resterende premine is geoogst. Over een jaar of tien moeten de miners het dus doen met uitsluitend de transaction fees (0,001 EFL) en als alles goed gaat is dat de moeite waard.
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline peterefl

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 53
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Prijsontwikkeling (vervolg)
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2014, 13:13:13 »
De eerste halve reward zal dus volgens mij ergens in November plaatsvinden.

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Prijsontwikkeling (vervolg)
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2014, 14:21:37 »
De eerste halve reward zal dus volgens mij ergens in November plaatsvinden.

Over 105 dagen inderdaad; Dit komt door een andere "overtreding" van de DEV's die de eerste dagen, toen ze het rijk alleen hadden "geinsta-mined" hebben; De eerste ca 40.000 blokken zijn daardoor veel sneller dan 1 per 2 minuten gemined. Het toekomst-verhaal op de website heeft daardoor inderdaad een kanttekening nodig.
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr