Auteur Topic: marketing opzet op verzoek stichting bestuur  (gelezen 3022 keer)

Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Gepost op: 21 augustus 2018, 22:46:00 »
In de laatste nieuwsbrief (24) van het bestuur van de stichting e-Gulden staat te lezen:

"We nodigen iedereen uit die hiervoor nieuwe ideeën heeft deze naar ons te mailen (support@e-gulden.org). In september hopen we dan hierop terug te komen."

Omdat email echter geen enkele mogelijkheid biedt tot discussie lijkt een forum een betere mogelijkheid zodat iedereen elk idee afzonderlijk af kan kraken dan wel aan kan vullen met verbeteringen zodat we met elkaar wellicht tot een aantal bruikbare plannen komen.

Eerst even een algemeen punt:

Marketing bestaat zoals bekend uit een aantal stappen. De eerste stap is het krijgen van naamsbekendheid. Uit het nodige veldwerk voorjaar en zomer 2018 is gebleken dat er na 4,5 jaar eigenlijk nauwelijks iemand is die ooit van eGulden gehoord heeft. De naamsbekendheid van het niet eens meer bestaande Guldencoin is zelfs nog groter. 

Dat er twee guldens zouden bestaan weet echt helemaal niemand. En als men al eens van een cryptomunt "gulden" heeft gehoord dan is dat de concullega.

De kans dat iemand zich gaat verdiepen in iets waar hij het bestaan niet van kent is niet bijster groot. Het zoekvolume van eGulden op Google is zo klein dat het niet eens meer weergegeven kan worden in de grafieken.

Voordat er ook maar één verdere stap gezet kan worden MOET dus die naamsbekendheid van e-Gulden omhoog. Al was het maar omdat we anders ook voor die andere gulden aan de gang gaan omdat niemand het verschil snapt.

Dus eerst maar eens een flinke verzameling suggesties die met een lichte aanpassing ook voor eGulden te gebruiken zijn. De meeste zijn gratis uitvoerbaar. Ze worden per stuk gepost zodat het gemakkelijk is om er op te reageren. De volgorde is volkomen willekeurig. Als alle suggesties allemaal gepost zijn, zijn het er rond de 125. Er zijn er natuurlijk nog veel meer. Vult u ze rustig aan en kom vooral met veel verbeteringen.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2018, 12:25:25 door jns »

Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:50:13 »
1. Start met banner advertising.
Waarom nu juist dat? Juist omdat vele "deskundigen" zeggen dat het volkomen uit de tijd is, is het nu effectiever dan ooit. Elk groot bedrijf gebruikt banners. U kunt het zelf controleren. Ondanks de adblockers. Facebook kent alleen maar banneradvertenties en op het gebied van effectief geld verdienen zijn ze daar beslist niet gek. Vrijwel elke site blokkeert je tegenwoordig als je nog een adblocker gebruikt. Dat moeten de e-Gulden sites dus ook gaan doen.

Gebruik je een Adblocker? Geen toegang tot e-Guldensites

Door gebruik te maken van een eigen banner exchange op de eigen site(s) zijn er geen kosten aan verbonden. Betaald kan natuurlijk ook maar de stichting eGulden heeft zoals bekend geen inkomsten en dus geen geld. Kosten in geld: Nihil, gratis van internet te halen. Kosten in tijd:  uurtje voor installatie en 10 min per maand voor onderhoud.

Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:54:54 »
2. Zorg voor zoveel mogelijk ondersteunende weblogs.
Die zijn gratis en scoren heel goed in Google. Voor zover Google nodig is want de zoekfrequentie van e-Gulden is volgens Google en Bing nu niet meetbaar meer ( <1 per dag) maar daar gaan we dus iets aan doen.

Ook de banners van de bannerexchange komen hier terug. Het bouwen van een goede Wordpress site hoeft zonder enige voorkennis niet meer dan een halve dag te kosten en door ze ergens extern te hosten zonder belangrijke informatie erop is het risico minimaal tot volkomen afwezig. Kosten: Nihil, investering in tijd: Niet tot nauwelijks.

Gebruik makend van een gratis plugin als Wordfence is het aantal risico's vrijwel nul. En als er iets gebeurd? Dan zetten de backup terug en klaar.

Om Google te kietelen kun je ook blogspot gebruiken maar de mogelijkheden zijn daar wat kleiner. Wel is het 100% gratis.

Er zijn vele volgers van eGulden met kennis van wordpress dus het vinden van hulp kan voor de stichting geen enkel probleem zijn.

Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:58:05 »
3. Start een affiliateprogramma.
Bij voorbeeld met een beloning in EFL voor het aanbrengen van nieuwe klanten.

Geef elke nieuwe klant 500 EFL die pas uitbetaald wordt als deze na een half jaar of zo nog op in de wallet staat. 

Geef de affiliate 100 EFL per aangebrachte klant die ook pas na dat half jaar definitief wordt en wordt uitbetaald. Van de ambassadeurscampagne werd ook gezegd dat die fraudebestendig was dus dat moet hier ook te realiseren zijn.  De technici van eGulden zijn daar slim genoeg voor.

Voor beloningen lager dan 500 efl gaat niemand zijn bed uitkomen, zeker gezien de  performance van de munt over de afgelopen 4 jaar.

Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:00:39 »
4. Zorg voor een geschikt ebook
Zorg voor een geschikt ebook om weg te geven aan bezoekers en/of mensen die zich inschrijven op de nieuwsbrief.  Er liggen verscheidene goede voorbeelden op de plank.

Zorg daarbij voor een goede en vooral begrijpelijke squeezepage op de verschillende websites en aanvullende weblogs.

Neem op die squeezepage vooral de redenen weg waarom mensen geen emailadres achterlaten. De meest bekende zijn:

Bang dat men online gevolgd wordt (31%)
Bang dat popups de pc overnemen (46%)
Gebrek aan vertrouwen in de advertentie(54%)
Angst voor een virus (55%)
Bang dat men teveel spam gaat ontvangen (57%)
Banner is totaal niet relevant (58%)
Men wil niet gestoord worden in waar men mee bezig is dus een banner etc dient snel en automatisch weer te verdwijnen. (61%)

Bron van de cijfers: Frankwatching

Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:08:56 »
5. Herzie het schrijfproces van de nieuwsbrieven
Herzie het schijfproces van de nieuwsbrieven. In principe zijn de nieuwsbrieven goed. Elk bedrijf gebruikt ze tegenwoordig en dat is natuurlijk niet voor niets. De laatste nieuwsbrief  (24) was echter voor een meer academische doelgroep geschreven en voor een groot deel onbegrijpelijk voor mensen die daar niet in vallen. Dat is jammer omdat je dan veel mensen niet bereikt.

Laat die nieuwsbrief voortaan schrijven of minimaal redigeren door mensen met redactionele ervaring (die zijn er meerdere in de community) en laat het concept  beoordelen door leken (die zijn er beslist ook).

Dat is dus vooral een kwestie van organiseren en kost geen extra geld of inspanning.

De leesbereidheid van de mensen zal met sprongen omhoog gaan als de tekst meer aanspreekt. Maak ook meer gebruik van storytelling zoals bijvoorbeeld Frankwatching dat propageert.

Nieuwsbrieven kunnen een heel goed en vooral goedkoop middel zijn om de doelgroep te bereiken maar dan moeten ze die doelgroep wel aanspreken. Dat is nu hoogstwaarschijnlijk onvoldoende het geval en het is gemakkelijk te verbeteren.

Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:13:55 »
6. Zorg voor een privacystatement

Zorg voor een privacystatement volgens de wettelijke richtlijnen op alle (nieuwe) websites.

Dat is niet alleen wettelijk voorgeschreven maar zorgt ook voor meer vertrouwen bij bezoekers. Door bijvoorbeeld de gegevens van de ambassadeurs valt egulden.org in de allerhoogste risicocategorie voor de nieuwe privacywet.

Juist het weglaten valt nu op. Zeker bij een onderwerp als cryptogeld dat door onwetenden als oplichterij wordt beschouwd. Voor velen zal het nu het eerste zijn waar men naar op zoek gaat.

Alleen de cryptoklikker site heeft een voorzet die overigens ook niet goedgekeurd zal worden door de toezichthouder omdat ook deze in de allerhoogste veiligheidscategorie moet vallen.

Een financieel project dat de financiële wereld wil verbeteren maar begint met zich zelf zichtbaar niet aan de wet te houden komt niet erg sterk over om het even eufemistisch uit te drukken.

Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:18:46 »
7. Start met adverteren in locale kranten

Start met goedkope advertenties. Benader na enkele keren plaatsen de redactie. 100% kans dat men bereid is om als wederdienst een inhoudelijk artikel te plaatsen waarin we de voordelen van eGulden uit kunnen leggen. Goede contacten met de locale kranten zijn gemakkelijk te leggen onder het genot van een kop koffie of een biertje in de plaatselijke nudiebar.

Laat die advertenties  aub schrijven door iemand met enig basaal verstand van marketing om kostbare flaters als "hebt u al een pensioen?" te voorkomen en zorg dat ELKE technische term er uit verwijderd is.

Dit soort advertenties kost tussen de 5 en 10 euro dus de kosten zijn in vergelijking tot de kosten van de ambassadeurscampagne te verwaarlozen terwijl het bereik een veelvoud is.

Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:25:10 »
8. Zorg voor een goede brochure / flyer

Een flyer die de enige vraag die de Nederlander heeft: "Wat heb ik zelf vandaag aan e-Gulden?" op een eerlijke, duidelijke manier beantwoordt. Zonder technische verhalen en kretelogie. Ook eerlijkheid loont, net als het weglaten van niet-realistische voorspellingen. Die zetten mensen op het verkeerde been maar zorgen ook dat het ongeloofwaardig wordt.

Vooral zonder politiek en andere zaken waardoor mensen het direct weggooien zonder het ook maar een seconde te lezen.  Dat er mensen zijn die denken dat eGulden ooit de Euro gaat vervangen staat zo ontzettend ver van de belevingswereld van de gemiddelde Nederlander af dat hij zal weigeren om er zelfs maar kennis van te nemen. 

Nee, alleen aangeven wat het voordeel voor de e-gulden gebruiker is. Voordelen zijn het enige dat die gebruiker interesseert.

Maak een papieren versie en een digitale die via websites en blogs verspreid kan worden. De omvang mag eigenlijk niet groter zijn dan een A5 en nog liever een A6.

Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:31:53 »
9. Zorg voor een duidelijk vergelijkend document

Er zijn meer Gulden munten. Zo begrijpt helemaal niemand die de geschiedenis niet kent dat er twee guldenmunten bestaan. De twee munten onderling vergelijken is dus al helemaal veel te hoog gegrepen. Toch moet iedereen die het lef heeft om een verhaal voor een zaaltje over eGulden te houden het uitleggen. 

En hat is ook in de huidige tijd niet meer uit te leggen. Ieder verstandig mens zou in een kneuterlandje als Nederland direct op een fusie aansturen, temeer daar beide munten de laatste tijd een vrij zielig en kwijnend bestaan lijden.  Van een winnaar is geen sprake. Zelfs na 4,5 jaar nog niet dus die gaat er niet meer komen ook.

Maar goed. Zorg er minimaal voor dat er een vergelijking mogelijk is voor mensen die daar interesse in hebben. Zorg dat de criteria waarop je vergelijkt voor iedereen te begrijpen zijn. Het is leuk om te zeggen dat de inflatie van Guldencoin dramatisch is, maar niemand weet wat inflatie is in relatie tot cryptomunten. Laat staan dat men voor- of nadelen ziet.

Beter nog: Leg eens contact met guldencoin, stap als bestuur over de eigen schaduw en ego heen en verken de mogelijkheden tot samenwerking. Het is nuttig voor iedereen.

Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:35:53 »
10 Coördineer media-acties.
Werk meer samen binnen de community.

Nu worden er af en toe impulsieve acties naar buiten toe gedaan waarbij de relatie met egulden zelfs voor intimi een raadsel is.

Laat staan dat een leek er ook maar iets van begrijpt. Dat blijkt ook wel want de response is volledig uitgebleven, in elk geval in de koers die na deze acties dieper dan ooit gezakt is.

Met een beetje afstemming en de inbreng van aanwezige vakkennis had er heel veel uit te halen geweest. Nu is het een duur fiasco.

Accepteer als bestuur dat er meer mensen in de community met kennis van zaken rond lopen.

Maar coördinatie is toch wel het minste dat gedaan kan worden.


Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:42:11 »
11. Voeg de beide facebookgroepen samen
Het bereik van beide groepen is op dit moment toch te verwaarlozen. Er wordt nauwelijks iets geplaatst en gereageerd wordt er door soms door steeds dezelfde mensen. Van een levendige groep is bij allebei geen sprake.

Samengevoegd kan het mogelijk nog iets worden. Op beide pagina's wordt nu door de moderators actief content verwijderd. Dat is prima maar maak daarom een set regels waaraan het beleid met betrekking tot verwijderen van bijdragen getoetst kan worden.

De regels moeten objectief te controleren zijn voor iedereen. Wat wel en niet toegestaan is, is op dit moment een volslagen raadsel en het lijkt er op dat vooral het humeur van de moderators daarbij bepalend is.

Samenvoegen maakt het geheel in elk geval een stuk duidelijker naar buiten toe. Twee groepen die elkaar kennelijk niet vertrouwen doet het beeld naar buiten duidelijk geen goed.

Neem ook de techniek van de nieuwste Facebookgroep onder handen. Die valt met grote regelmaat een paar dagen uit wat de indruk van betrouwbaarheid niet ten goede komt.

Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:49:37 »
12. Herzie de foundation pagina op Facebook.

De foundationpagina is al ruim een jaar niet bijgewerkt. Dat zorgt natuurlijk voor een idiote uitstraling naar buiten toe. Het  maakt de toch al veel ter discussie staande e-Gulden er niet geloofwaardiger op.

Ga ik zoeken naar eGulden dan is het wel de tweede ingang in Google die ik krijg.

Doe iets aan dat imago. Het is belangrijker dan velen nu beseffen. Het imago bepaalt namelijk of iemand zich aan gaat sluiten of juist niet.

Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:57:49 »
13 Vereenvoudig de website waar dit forum op staat
De website egulden.com is door de vele toevoegingen voor een leek geleidelijk aan onbegrijpelijk geworden. Begrijpelijk maar heel slecht voor het imago. Daarnaast bevat de site geen informatie die de leek gaat begrijpen.

Vervang deze site door een doodsimpele die alleen gericht is op de voordelen van e-Gulden voor de bezitter. Alle techniek moet naar een tweede site die bedoeld is voor intimi die er inmiddels iets van begrijpen.

Een dergelijke toegankelijke site is veel gemakkelijker te promoten omdat nieuwkomers dan direct vinden wat ze zoeken. En dat is -inderdaad-  antwoord op de allerbelangrijkste vraag: "Wat voor voordeel biedt het mij om nu egulden te kopen?"

De belangrijkste vraag van elke nieuwkomer. Maar het antwoord? Ik weet het niet te vinden.

Een tweede site is dan naar de intimi toe te schrijven die wel in achtergronden en cijfers interesse hebben. Beide zeer duidelijk gescheiden doelgroepen kun je dan optimaal bedienen.

En als een bezoeker geen antwoord krijgt op zijn belangrijkste vraag? Dan verdwijnt hij om nooit meer terug te komen. En dat is toch jammer, nietwaar.?


Offline jns

  • Sjef
  • ****
  • Berichten: 133
  • Karma: +2/-1
    • Bekijk profiel
Re: marketing opzet op verzoek stichting bestuur
« Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2018, 00:00:43 »
14. Zorg voor redactionele artikelen
Zorg op de website (of op een speciaal weblog) voor kant en klaar materiaal voor media.

Denk aan goede, leesbare en vooral begrijpbare teksten, foto's, analyses, grafieken etc.

Er is nu niets van dat alles en dan gaan media zelf aan de gang. Zoals dit voorjaar gebleken is bij de artikelen op "Das kapitaal" die nu lukraak teksten uit de site zaten te plukken.