Auteur Topic: Waar gaat het mis?  (gelezen 7897 keer)

Offline Hans

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 3
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Waar gaat het mis?
« Gepost op: 05 december 2016, 19:29:20 »
Als nieuwe onervaren gebruiker van de Efl, loop ik tegen het probleem op dat ik na het aanmaken van een wallet volgens de beschrijving geen toegang kan krijgen.
Ik heb via Bitonic 100 euro aan bitcoins besteld en gekregen en dit via een mail bevestiging gekregen.
Als ik de wallet wil oproepen door of mijn naam in te vullen zoals aangemaakt of de verkregen pukcode, htps://elf.nl/....... krijg ik de melding
Je verbinding is niet privé
Aanvallers proberen mogelijk je gegevens van elf.nl te stelen (bijvoorbeeld wachtwoorden, berichten of creditcarddetails).
 
NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID

Kunt u aangeven waar het mis gaat, maar belangrijker vind ik het om zonder bedreiging gebruik te kunnen maken van de efl.
hopelijk ben ik geen slachtoffer en is mijn inleg nog veilig terug te krijgen.
Met vriendelijke groeten
Hans

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Waar gaat het mis?
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2016, 19:31:10 »
Als nieuwe onervaren gebruiker van de Efl, loop ik tegen het probleem op dat ik na het aanmaken van een wallet volgens de beschrijving geen toegang kan krijgen.
Ik heb via Bitonic 100 euro aan bitcoins besteld en gekregen en dit via een mail bevestiging gekregen.
Als ik de wallet wil oproepen door of mijn naam in te vullen zoals aangemaakt of de verkregen pukcode, htps://elf.nl/....... krijg ik de melding
Je verbinding is niet privé
Aanvallers proberen mogelijk je gegevens van elf.nl te stelen (bijvoorbeeld wachtwoorden, berichten of creditcarddetails).
 
NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID

Kunt u aangeven waar het mis gaat, maar belangrijker vind ik het om zonder bedreiging gebruik te kunnen maken van de efl.
hopelijk ben ik geen slachtoffer en is mijn inleg nog veilig terug te krijgen.
Met vriendelijke groeten
Hans

Dag Hans,
 
Je hebt twee typefouten gemaakt. De eerste is niet zo erg (htps:// in plaats van https://) want browsers corrigeren dat vanzelf.
De tweede fout is wel gevaarlijk. Je hebt elf.nl ingetypt in plaats van efl.nl. ELF is een bekend benzinemerk en in principe heeft de beheerder van die website je verzoek binnen gekregen. Als je dat in combinatie met je pukcode hebt gedaan dan is de opdracht in de webbrowser-log terecht gekomen van ELF. De kans is ontzettend klein dat iemand dat ooit ziet, maar volkomen veilig is je pukcode nu niet meer.
 
Eigenlijk is de foutmelding toevallig omdat ELF heen https ondersteunt. Anders had je je fout wel gezien.
Als je met je oorspronkelijke browser naar efl.nl gaat opent hij als het goed is je portemonnee zonder dat je een pukcode hoeft in te geven. Als je niet in je originele wallet komt dan moet je de pukcode gebruiken.
 
Wat je het beste kunt doen (voor 100% veiligheid (en als goede oefening)) is een nieuwe wallet aanmaken. Het makkelijkst is dat door met een andere browser naar efl.nl te gaan. Die geef je dan een andere naam, bijvoorbeeld hans2.
Vanuit je oorspronkelijke wallet (die met de oorspronkelijke pukcode) maak je de efl’s dan over naar hans2.
Je kunt daarna de oorspronkelijke wallet (en pukcode) weggooien, maar misschien  wil je de oorspronkelijke naam behouden. Dat kan door hem in de oorspronkelijke wallet leeg te maken. Daarna kun je de hans2-wallet de oorspronkelijke naam geven en ben je “overgestapt”.  Niet vergeten om de nieuwe pukcode weer goed te bewaren! De oude kan dan in de kachel.
 
Ik hoop dat je hiermee verder komt;
Als je meer vragen hebt dan hoor ik graag van je.
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Hans

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 3
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Waar gaat het mis?
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2016, 19:33:19 »
Beste Bitwise-shifted, hartelijk dank voor je snelle en heldere uitleg.
Helaas heb ik een beetje te paniekerig gereageerd maar ik kom er toch niet uit om m'n e-wallet met de daarop gestorte bitcoins van 100 euro terug te vinden.
Als ik https:/efl.nl/ mijn walletnaam invul krijg ik alleen een regel met de 34 karakters te zien (rek. nummer neem ik aan)
Als ik dit doe met de puk-code krijg ik als reactie: Ongeldige e-Gulden portemonnee
Ik heb ubuntu als besturing systeem en heb geprobeerd de portemonnee software te installeren maar dat wil niet lukken.
Ik heb dit geprobeerd te installeren onder windows 7 maar daar krijg ik de verloren wallet niet in.
Ik hoop dat je me kan helpen.
Alvast dank.
Met vriendelijke groeten,
Hans

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Waar gaat het mis?
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2016, 19:35:41 »
Beste Bitwise-shifted, hartelijk dank voor je snelle en heldere uitleg.
Helaas heb ik een beetje te paniekerig gereageerd maar ik kom er toch niet uit om m'n e-wallet met de daarop gestorte bitcoins van 100 euro terug te vinden.
Als ik https:/efl.nl/ mijn walletnaam invul krijg ik alleen een regel met de 34 karakters te zien (rek. nummer neem ik aan)
Als ik dit doe met de puk-code krijg ik als reactie: Ongeldige e-Gulden portemonnee
Ik heb ubuntu als besturing systeem en heb geprobeerd de portemonnee software te installeren maar dat wil niet lukken.
Ik heb dit geprobeerd te installeren onder windows 7 maar daar krijg ik de verloren wallet niet in.
Ik hoop dat je me kan helpen.
Alvast dank.
Met vriendelijke groeten,
Hans

Als je de goede pukcode hebt komen we er wel uit hoor! Dat ding bestaat uit 64 cijfers. Er volgt hier weer een hele uitleg omdat het ons doel is om alle onduidelijkheden over het systeem geformuleerd te krijgen. Sorrie dat ik je ermee opzadel. Kun je aangeven welke browser(s) je gebruikt op ubuntu?
 
Op de eerste plaats moet je twee zaken uit elkaar houden: efl.nl is een hosted wallet. Deze hanteert een eigen sleutel (de pukcode) die niet is terug te vinden in de blockchain. De downloadbare software, die je moet installeren (een echte blockchain-node) kan daar dus niets mee. De inhoud van de hosted wallet kun je wel naar een blockchain-node sturen en vise versa, maar de toegang tot de hosted wallet loop altijd via een webbrowser in combinatie met een pukcode. De reden voor het bestaan van efl.nl is dat we daar eenvoudig nieuwe betaalfunctionaliteit aan hebben kunnen toevoegen die met een gedistribueerde blockchain vooralsnog niet realiseerbaar is. Doel: de drempel verlagen.
 
De functie https://efl.nl/portefeuillenaam is een feature om eenvoudig vanuit een node een hosted wallet te kunnen bereiken. Als ontvanger kun je zo een eenvoudige, logische naam een de betaler doorgeven in plaats van een niet te onthouden rekeningnummer van 34 karakters. https://efl.nl/portefeuillenaam geeft je dus inderdaad een rekeningnummer, maar wel een echt EFL-adres dat je op de blockchain kunt bereiken.
 
Nu de pukcode. De pukcode wordt versleuteld opgeslagen in je webbrowser bij je eerste bezoek aan efl.nl. Bij je tweede bezoek hoef je dus niet de pukcode op te geven omdat de webbrowser dit onthoudt. Als je je webbrowser de opdracht geeft om zijn geheugen te wissen zul je hem daarna moeten helpen met de pukcode: https://efl.nl/pukcode . Als je een pukcode ontvangt zal deze altijd geldig blijven zolang de Stichting  efl.nl blijft ondersteunen. Als je de melding krijgt “Ongeldige e-Gulden portemonnee” dat gebruik je een ongeldige pukcode en dus iets dat niet uit 64 cijfers bestaat.
 
Bedenk het volgende:
-   De naam van je portefeuille is openbaar, zoals een public-key (het e-Guldenadres dat bestaat 34 karaters) openbaar is.
-   De pukcode is privé. Vanuit de pukcode is jouw hosted wallet ter herleiden, maar er bestaat niets waaruit jouw pukcode te herleiden is. Ook wij kunnen je daarom nooit helpen met een pukcode, ook niet als je bij voorbeeld de portemonnee-naam geeft of het rekeningnummer.
 
De volgende stappen:
-   Ga naar de browser waarmee je de hosted-wallet een naam hebt gegeven en waarmee je bitcoin-stortingsadres hebt aangemaakt, gewoon door https://efl.nl in te typen.
-   Als je daar niet mee in de juiste portemonnee terecht komt, betekent dat dat je browse-geschiedenis is gewist of dat je toch niet dezelfde browser opent. (firefox heeft een andere context dan chrome of dolphin of …)
-   Als je niet in dezelfde portemonnee komt, dan zie je waarschijnlijk een nummer boven aan de portefeuille. (een portefeuille zonder naam heeft een nummer). Geef die portefeuiile de naam hans2 (als die beschikbaar is) en onthoud de pukcode. Sluit de browser af en start hem weer op en ga naar http://efl.nl/pukcodevanhans2 en constateer dat je weer in dezelfde portefeuille komt.
 
Als het je met het bovenstaande niet lukt om je 100 euro terug te vinden, proberen we je van daaruit verder te helpen.
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Hans

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 3
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Waar gaat het mis?
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2016, 19:38:18 »
Beste Bitwise-shifted, hartelijk dank voor je heldere uitleg.
Ik kan je melden dat ik de verloren portemonnee heb teruggevonden met daarop de overboeking.
Een nieuwe impuls om me in deze materie te gaan verdiepen.
Het probleem zat in de browser instellingen.
Ik heb firefox als browser, deze stond ingesteld om de geschiedenis niet op te slaan.
Ook enige verwarring was ontstaan doordat de puk-code (9 cijfers), de bedoelde puk-code zou zijn.
Hopelijk kun je met deze opmerkingen de toekomstige enthousiaste aanmelder die waarschijnlijk net als ik niet nauwkeurig genoeg leest en handelt, deze fouten reduceren.

Met vriendelijke groet,
Hans

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Waar gaat het mis?
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2016, 19:42:46 »
Beste Bitwise-shifted, hartelijk dank voor je heldere uitleg.
Ik kan je melden dat ik de verloren portemonnee heb teruggevonden met daarop de overboeking.
Een nieuwe impuls om me in deze materie te gaan verdiepen.
Het probleem zat in de browser instellingen.
Ik heb firefox als browser, deze stond ingesteld om de geschiedenis niet op te slaan.
Ook enige verwarring was ontstaan doordat de puk-code (9 cijfers), de bedoelde puk-code zou zijn.
Hopelijk kun je met deze opmerkingen de toekomstige enthousiaste aanmelder die waarschijnlijk net als ik niet nauwkeurig genoeg leest en handelt, deze fouten reduceren.

Met vriendelijke groet,
Hans

Ok Hans, Bedankt voor je terugkoppeling.
 
Het is voor ons ook een kleine moeite om het iets duidelijker te maken door onder de pukcode (64 cijfers) te zetten. Dat is ondertussen gebeurd.
 
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Waar gaat het mis?
« Reactie #6 Gepost op: 09 december 2016, 16:27:06 »
Ha Hans welkom op het forum en bedankt bitwise voor de goede ondersteuning. Ik ben afgelopen week behoorlijk ziek geweest, maar gelukkig ben ik er weer een beetje bovenop.
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Waar gaat het mis?
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2016, 20:22:24 »
Ha Hans welkom op het forum en bedankt bitwise voor de goede ondersteuning. Ik ben afgelopen week behoorlijk ziek geweest, maar gelukkig ben ik er weer een beetje bovenop.

Hey Nelis, beterschap!
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr