Auteur Topic: Wallet is leeg  (gelezen 6040 keer)

Offline Giel538

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 2
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Wallet is leeg
« Gepost op: 23 augustus 2015, 10:41:41 »
Beste,

Ik wilde na een paar maanden mijn Egulden wallet weer is bijwerken (blockchain). Ik heb de nieuwste versie van E-gulden gedownload en ik heb mijn laatste backup gebruikt.

Toen ik de wallet opstartte ging hij ook netjes verder met de blockchain bijwerken (+- 20 weken achter). Echter was mijn saldo 0 !!!! en ook zijn de transacties niet meer zichtbaar.

Heeft iemand een idee wat er nog te redden is en wat er gebeurt is ??


Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Wallet is leeg
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2015, 16:04:42 »
Beste,

Ik wilde na een paar maanden mijn Egulden wallet weer is bijwerken (blockchain). Ik heb de nieuwste versie van E-gulden gedownload en ik heb mijn laatste backup gebruikt.

Toen ik de wallet opstartte ging hij ook netjes verder met de blockchain bijwerken (+- 20 weken achter). Echter was mijn saldo 0 !!!! en ook zijn de transacties niet meer zichtbaar.

Heeft iemand een idee wat er nog te redden is en wat er gebeurt is ??
Beste Giel,

Je (de egulden software) kijkt naar een verkeerde wallet.dat . Je zult moeten inventariseren welke wallet.dat bestanden je allemaal nog hebt.
Normaal maak je een backup vanuit je portemonnee en moet je zelf een bestandsnaam opgeven. Als het hem wallet.dat noemt is het moeilijk om verschillende versies van elkaar te onderscheiden, behalve wijzigingsdatum en bestandsomvang. In elk geval zul je moeten kijken hoeveel oude "wallets" je nog kunt terugvinden in je backup(s).

Als je een nieuwe softwareversie hebt gedownload, heb je dat dan gedaan op een nieuwe computer of op de oude? Een nieuwe versie maakt standaard gebruik van de standaard opslag-locatie maar op een nieuwe computer ontstaat natuurlijk een nieuwe wallet.dat . Als je een windows systeem hebt is die locatie te vinden via de windows zoekopdracht cmd, gevolgd door het commando echo %appdata%\egulden. Op die locatie staat nu dus een verkeerde (ik neem aan een nieuwe of een verkeerde backup) wallet.dat . Op zich hoef je niet eens de laatste backup te gebruiken, omdat een wallet op ieder moment 100 adressen in reserve heeft. Iedere keer als je een betaling doet wordt een adres "gebruikt", zodat oude backups met grote waarschijnlijkheid je volledige saldo herbergen. Bij het maken van een backup is het dus praktisch om een datum in de bestandsnaam op te nemen, bv. wallet20150823.dat

Ik hoop dat je hiermee verder komt.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2015, 16:11:56 door bitwise-shifted »
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Giel538

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 2
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Wallet is leeg
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2015, 22:11:31 »
Dank voor het uitgebreide antwoord.

Ik bewaar alle blockchains en wallet.dat van al mijn coin in een bepaalde map. Via het desktop start ik dan met een snelkoppeling op zoals ook met de E-gulden:

E:\coins\program\egulden-qt.exe -datadir=E:\coins\Roaming\E-Gulden\

Hierdoor hoef ik dus eigenlijk nooit een backup te maken, behalve dan van heel mijn Coin directory. Helaas heb ik dit al even niet gedaan en had ik niet eens een backup van mijn E-gulden.

Er kunnen denk ik 2 dingen gebeurt zijn.

1) Ik heb E-gulden gebruikt zonder -datadir en de orginele wallet.dat is dus verloren.
2) Hij is op een andere manier " gereset ". De grootte van de file is ook 80kB Zo groot is een nieuwe lege wallet.dat ook.

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Wallet is leeg
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2015, 11:44:45 »
Dank voor het uitgebreide antwoord.

Ik bewaar alle blockchains en wallet.dat van al mijn coin in een bepaalde map. Via het desktop start ik dan met een snelkoppeling op zoals ook met de E-gulden:

E:\coins\program\egulden-qt.exe -datadir=E:\coins\Roaming\E-Gulden\

Hierdoor hoef ik dus eigenlijk nooit een backup te maken, behalve dan van heel mijn Coin directory. Helaas heb ik dit al even niet gedaan en had ik niet eens een backup van mijn E-gulden.

Er kunnen denk ik 2 dingen gebeurt zijn.

1) Ik heb E-gulden gebruikt zonder -datadir en de orginele wallet.dat is dus verloren.
2) Hij is op een andere manier " gereset ". De grootte van de file is ook 80kB Zo groot is een nieuwe lege wallet.dat ook.

Dat zou zuur zijn. Het gebruik van -datadir is de beste manier om je wallet te beheren. Toch is het goed om wat "checkpoints" in te bouwen door op gezette tijden een backup van wallet.dat te voorzien van een tijdstempel in de naam.

wallet.dat reset zich niet zomaar. Het zal dus punt 1) zijn als je daarna tenminste ook de pc kwijt bent geraakt waar je e-Gulden op hebt gebruikt.
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline AmazingDreams

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 377
  • Karma: +14/-1
    • Bekijk profiel
    • Guldenplaza.nl
Re: Wallet is leeg
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2015, 07:39:28 »
Beste Giel,

Je zou ook kunnen proberen de wallet op te starten met de extra parameter -rescan.

Punt 1: Een eventuele 'oude' datadir wordt niet verwijderd op het moment dat je een andere gebruikt. Dat zou risicoloos gebruik van de datadir onmogelijk maken (je zou maar een typefoutje maken) en dus het nut van de datadir optie verwoesten.
Punt 2: Bij het opstarten worden 100 adressen op de achtergrond gemaakt (keypool) om te voorkomen dat je na iedere transactie een nieuwe backup moet maken. Dit verklaart de grootte van 80kB van een nieuwe wallet. Afhankelijk van de  hoeveelheid transacties die je binnen hebt gekregen hoeft je wallet.dat niet merkbaar groter te zijn geworden.

Je zegt in de eerste post dat je een backup hebt gebruikt en later dat je nog geen backup had gemaakt van de E-Gulden directory. Wanneer is de huidige wallet.dat aangemaakt volgens je besturingssysteem?

Onthoud: Data is geen data tot het op 2 plekken staat
Donate: LSVKryZR4z8v6Ca3UNDtYtbX3gbpTHB6Pi