In de kern is marketing niet moeilijk. Het moet de toekomstige gebruiker antwoord geven op de volgende vraag die hij heeft: "...hoe lost dit nieuwe product mijn probleem met .X.. op?"
Het probleem wordt nu dat deze "X" voor veel mensen iets anders is.
Stel dat we daar "Euro" invoeren. Dan hebben de meeste mensen problemen als "ik heb tekort", "hoe krijg ik er veel meer van?" etc. Ik denk niet dat er meer dan 50 mensen in de Nederland wakker liggen van het feit dat de Euro op drijfzand is gebouwd. Het is lastig (maar niet onmogelijk) om daar een antwoord op te formuleren. Het is de vraag of het de inspanning waard is, als we de wet van Pareto er even aan de haren bijhalen.
Stel dat we "pensioen" invoeren. Veel mensen krijgen door dat hun pensioen door de ECB etc naar de vaantjes wordt geholpen. Daar kun je al veel meer mee. Is vanuit marketing al veel eenvoudiger
Stel dat we "sparen en beleggen" invoeren. Daar is de E-gulden een superproduct voor en dat is heel gemakkelijk uit te leggen. Een eitje qua marketing. Het spaarplan is een prima eerste aanzet maar moet nog wel even aan de nieuwe wallet gekoppeld worden voor een aanzienlijk simpeler toegang want de huidige manier van inleggen komt voor 99,999% van de mensen ergens uit een ander melkwegstelsel. Ook in de belegging en tradingsfeer zijn prima mogelijkheden en ook daaraan wordt gewerkt (
http://elektronischgeld.blogspot.nl/2015/04/tradingtool-voor-bitcoin.html)
En zo zijn er beslist de nodige "X-en" te bedenken.
Veel gebruikte argumenten als "E-gulden is zo gemakkelijk in gebruik, er is veel mee mogelijk, het zo veilig, het is gebaseerd op de bitcoin kern (E-gulden website!)" etc. werken totaal niet want niemand ervaart daar een probleem, onveiligheid of een onmogelijkheid bij het gebruik van de Euro. En dattie niet op Bitcoin of de blockchain gebaseerd is....Who cares.
Daar ligt nog een enorme puist pionierswerk. Voor ALLE altcoins want de één doet de marketing nog slechter dan de ander. Ze gooien allemaal alleen maar met technische termen waar de meeste mensen koude rillingen van krijgen. En dan vinden ze het nog gek als de belangstelling terugloopt. Het zou veel gekker zijn als dat niet het geval was.
Een product als E-gulden vraagt 20% techniek en 80% marketing. Die techniek zit wel goed, de marketing en daarbinnen vooral de promotie is de bottleneck. Hier zouden gewoon ALLE altcoins de koppen bij elkaar moeten steken want er ligt overduidelijk een gezamenlijk probleem. Er is m.i. een grote behoefte aan een soort samenwerking -zeg maar een soort federatie- van ontwikkelaars van altcoins. Maar dat zullen ze zelf wel heel anders zien. :-) Maar bijna alle branches kennen wel een samenwerkingsverband terwijl ze elkaar op andere punten kapot concurreren. (bijv de BOVAG in de autohandel)
En heel belangrijk: Zie cryptogeld als een volwassen product met nog wat acceptatieproblemen. En behandel de toekomstige klanten als volwassen mensen die echt wel nadenken maar die hooguit de aansluiting met een volledig nieuw taalgebied nog niet kunnen maken.