Auteur Topic: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)  (gelezen 8813 keer)

Offline Hman

  • Kring
  • Sjef
  • *****
  • Berichten: 147
  • Karma: +5/-0
    • Bekijk profiel
We hebben allemaal de verhalen in de media gelezen en de geruststellende woorden van onze politici op Tv en radio mogen vernemen, zo vlak na de crisis in 2008 en de financiële perikelen die op Cyprus plaats hebben gevonden tijdens hun systeembanken crisis. U kent ze nog wel, toch?

Wouter Bos die na het ‘redden’ van de ABN-AMRO en Fortis banken over het onverantwoord omgaan met ons –huidige en toekomstige- belastinggeld zei dat dit nou eenmaal noodzakelijk was omdat dit ‘too-big-to-fail’ banken betrof, maar dat de politiek en de financiële wereld haar lesje had geleerd en dat dit nooit meer zou kunnen voorkomen?

U weet vast ook nog wel dat spaarders in Cyprus bij de twee grootste banken hun gespaarde geld boven 100.000 euro kwijt waren (of een vage promesse kregen dat ze dit in de vorm van een aandeel in de bank mogelijk zouden terugkrijgen) als éénmalige belasting om het systeem te redden? U weet toch ook dat de architect van dit plan, Jeroen Dijsselbloem, dit als een blauwdruk zag voor ‘reddingsacties’ voor banken in andere eurozone landen? Dat hij eerst nog enigszins voor de vorm verketterd werd door enkele europrominenten maar later vooral is bejubeld als de redder van de eurozone?

U weet toch ook dat de balanstotalen van de grootste systeembanken, sinds de reddingsoperaties in de diverse landen, door de aanwas van bijna oneindige hoeveelheden gratis euro’s en dollars, meer dan verdubbeld zijn? Oftewel ‘even-bigger-than-ever-before-to-fail’? En dat we allemaal hoorden dat er alles aan gedaan zou worden om dit nooit meer te laten gebeuren?  Dat we daardoor ons als land daartoe nog dieper in de gemeenschappelijke schuld moesten steken? Dat we ons ‘solidair’ moesten opstellen naar de Grieken (lees; dat wij moesten betalen voor de Griekse staatsschuld in handen van Duitse en Franse banken omdat die banken anders in de problemen zouden komen)?  Dat dat de economie ten goede zou komen?

Dat is allemaal gebeurd, toch?  We kunnen weer opgelucht ademhalen! 

NOT!

Wat er echt is gebeurd is dat door de crises (meervoud van crisis) er 4 miljoen extra werklozen in de eurozone bij zijn gekomen. Dat er van de ruim 900 miljard die door de ECB en de BoE in het financieel systeem zijn gepompt er nog geen 70 miljard in de daadwerkelijke economie terecht zijn gekomen en de rest in handen van enkele beleggers in de financiële markten. Dat de ECB door het uitblijven van de zo vurig gewenste inflatie een Europese versie van Quantitative Easing wil invoeren dit jaar, hoewel dit nergens ter wereld ooit heeft gewerkt en dat daardoor de ECB 2.000 miljard (2 biljoen) EXTRA euro’s gaat scheppen dit jaar, ondanks dat dit helemaal NIET mag van het door elk eurolid ondertekende Stabiliteitspact. En dat wij hiervoor – natuurlijk- als belastingbetaler garant staan.

Maar goed, als ik de aller, aller, allergrootste optimist op de aardbol zou zijn en zou zeggen dat dit er nu eenmaal nodig is omdat we met z’n allen moeten doorgaan – en zo iemand ben ik niet, in tegendeel- dan nog is het compleet onverteerbaar wat de G20 op 16 november vorig jaar als resolutie heeft aangenomen. De druppel die de enorme emmer deed overlopen, het strootje dat de rug van de kameel heeft doen breken!

Ik ben LAAIEND!

Wat is er nu precies gebeurd op 16 november 2014?
De G20 heeft binnen een dag een voorstel een consultatief voorstel van de zogenaamde Financial Stability Board aangenomen, welke de taaie (en verhullende) titel ‘Adequacy of Loss-Absorbing Capacity of Global Systemically Important Banks in resolution’ (http://www.financialstabilityboard.org/2014/11/adequacy-of-loss-absorbing-capacity-of-global-systemically-important-banks-in-resolution/) heeft meegekregen.

Waarom ben ik hier ZIEDEND over?

Het taaie en lastig te lezen document is een voorstel om de systeembanken die dreigen om te vallen de VRIJE hand te geven om over spaargelden èn pensioenen te beschikken op een Cyprus-achtige manier van bail-in.

Wat betekent dit nu eigenlijk?
Simpel, een giga-grote bank die dreigt failliet te gaan kan vrijelijk spaargelden en pensioenen omzetten in een aandeel in die bank.  U leest het goed! Uw spaargeld of pensioen kan zonder enige moeite worden omgezet in aandelen in een failliete bank –door diezelfde bank-, voor zolang als de faillissement situatie duurt. Ook wordt aangegeven dat het garantiestelsel (u weet wel, die 100.000 euro die in Nederland, of de 250.000 dollar in de VS, die gegarandeerd zijn door banken en overheden) alleen geldt als deze ook daadwerkelijk betaald kunnen worden. Ter info de beroemde ‘potjes’ die daarvoor beschikbaar zijn dekken slechts 4% van die spaarrekeningen.
Heeft u wel eens geprobeerd om aandelen van een failliet bedrijf te verhandelen zodat u uw kinderen te eten kan geven of uw elektriciteitsrekening te betalen? Nou? 

Waarom ONTPLOF ik bijna van woede?

Het voorstel is in minder dan een halve dag goedgekeurd als een van de vele agendapunten. Vergis u niet, deze voorstellen hebben dezelfde kracht en eigenschap als wettelijke maatregelen. M.a.w. politici uit de G20 (inclusief de eurozone) zaten erbij, dronken een glas, deden een plas en vonden dat alles wel goed zo was.

En er is N A U W E L I J K S aandacht in de media hierover geweest

Sommige commentaren hierop repten over de dood van het geld. Ik spreek hier over de herinvoering van de slavernij wereldwijd. Sommigen van u zullen zeggen dat dit wel los zal lopen omdat dit alleen maar de allergrootste banken betreft, maar waar denkt u dat kleinere banken, verzekeraars en pensioenfondsen zelf bankieren?

Ik ben een gematigd mens. Ik laat iedereen het liefst in zijn of haar waarde. Voor de deelnemers aan de G20 conferentie van 16 november 2014 maak ik graag een uitzondering. Ieder die daar aanwezig was en daardoor akkoord ging met dit voorstel dient tenminste 25 jaar in solitaire opsluiting in een zéér strenge penitentiaire inrichting te worden opgeborgen, vanwege de grootste fraude ooit begaan en misdaden tegen de mens(elijk)heid. Als het even kan dienen zij te worden vergezeld door de voltallige raden van bestuur en directies van diezelfde systeembanken, inclusief de 5 grootste beleggers in die banken.

Deze, in mijn ogen, milde straf EIS ik omdat ik eigenlijk veel liever het concept; op lijnen en tegen de muur… zou willen toepassen.  Door sommige mensen wordt dit als te extreem (of fascistisch of wat dan ook) beschouwd. Vandaar mijn menslievendheid. Hoewel ik vind dat zij dit niet verdienen. Grrr.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2015, 16:07:57 door Hman »
Hman - leve de e-Gulden

EFL: LfKM1QWZUUst4cf8GeCsC7WhsCqBXrFqEA

Offline daanw

  • Regio Coördinator
  • Sjef
  • *****
  • Berichten: 130
  • Karma: +11/-0
    • Bekijk profiel
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2015, 16:32:18 »
De grootste criminelen zitten niet in de gevangenis maar staan aan de leiding van landen, banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen.
Als "gewone" burgers een fractie uitspoken van wat deze heren uitspoken dan gaan deze "gewone" burgers linea recta naar de gevangenis.
Wat ik echter niet begrijp is dat wereldwijd praktisch niemand in opstand komt, onbegrijpelijk!!!
We worden als schapen naar de slachtbank geleid.
EFL: LQdbiEbG3FwxgJnJRp2SyoQpBejhkEguMa

Keep the faith!!!

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2015, 17:13:40 »
Het probleem is dat schapen en slachtbanken woorden zijn. Niemand voelt het, niemand weet wat het gaat betekenen.

Als ik jou nou zeg : "Daan, Je geld of je leven" dan geloof en voel je het ook niet. Eigenlijk is dat wat "we" zeggen tegen het Nederlandse volk.

Zou dat geen mooie marketingkreet zijn voor de EFL ?  JE GELD OF JE LEVEN !
Als we dat onderbouwen met alle middelen die we hebben, zou er dan niet op zijn minst een wenkbauw omhoog gaan. Het stuk van Henk is toch een aangrijpingspunt bij uitstek ?!

Henk, heeft dat G20-besluit geen handige naam zodat we het vast kunnen pakken en mensen via sociale Media naar onze discussies en oplossingen kunnen trekken ? Zoiets als, gen***d . Ik zie het al voor me dat Niels dat oppakt :) . Misschien nog even goed brainstormen en meer dan dat .....
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline daanw

  • Regio Coördinator
  • Sjef
  • *****
  • Berichten: 130
  • Karma: +11/-0
    • Bekijk profiel
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2015, 17:38:40 »
Nee inderdaad niemand voelt de woorden maar iedereen voelt het wel in z'n portemonnee.
Des te vreemder vind ik het dat het zomaar geaccepteerd wordt.
Iedereen gaat fors achteruit in z'n besteedbaar inkomen (en ook spaartegoeden en pensioengelden) en toch laten we het gebeuren.
Het is een feit dat het voor de economie funest is als het besteedbaar inkomen van mensen achteruitgaat want mensen houden de vinger op de knip.
Geld dat niet in de economie terecht komt zal de economie dus ook niet doen groeien.
Vandaag een artikel gelezen dat ze aan het overwegen zijn om de gemeentes meer mogelijkheden te geven meer belasting te gaan heffen, maar de landelijke belastingen zullen zeker niet verlaagd worden.
Weer een aanslag op de portemonnee.

Het artikel van Henk is zeer zeker geschikt om te gebruiken en om mensen mee wakker te schudden.
EFL: LQdbiEbG3FwxgJnJRp2SyoQpBejhkEguMa

Keep the faith!!!

Offline IngeW

  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 302
  • Karma: +12/-0
  • Gulden Dame
    • Bekijk profiel
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2015, 18:18:20 »
Geweldig goed geschreven Henk !
En volledig waar.

Je woede is 100% begrijpelijk en het is belangrijk dit soort gevoelens onder woorden te brengen zodat het een stem krijgt.
Hoe meer dat geluid gaat echoeen hoe beter!

EFL: LiSxjwXPvEoaKuMDQeuVcxxstBoYWRY19E

Qui rogat, non errat
Wie vraagt, dwaalt niet

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2015, 18:19:57 »
Chapeau voor dit stuk!

Citaat
In 2014 a crack commando unit took responsibility for a crime they didn't commit. These men promptly escaped from a pre-made plan to break them, thanks to the warm love of the crypto community. Today, still wanted by the government, they survive as soldiers of fortune. If you have a problem, if no one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the EFL-Team!

« Laatst bewerkt op: 08 januari 2015, 18:23:03 door Nelis »
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline IngeW

  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 302
  • Karma: +12/-0
  • Gulden Dame
    • Bekijk profiel
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2015, 18:34:33 »
Zou dat geen mooie marketingkreet zijn voor de EFL ?  JE GELD OF JE LEVEN !
Als we dat onderbouwen met alle middelen die we hebben, zou er dan niet op zijn minst een wenkbauw omhoog gaan. Het stuk van Henk is toch een aangrijpingspunt bij uitstek ?!

Henk, heeft dat G20-besluit geen handige naam zodat we het vast kunnen pakken en mensen via sociale Media naar onze discussies en oplossingen kunnen trekken ? Zoiets als, gen***d . Ik zie het al voor me dat Niels dat oppakt :) . Misschien nog even goed brainstormen en meer dan dat .....


Ook naar mijn mening is het een strak plan om hier iets mee te doen op het gebied van Marketing en PR.
Het artikel van Henk is bij uitstek geschikt als onderbouw om een dergelijk project op poten te zetten.

Het mag duidelijk zijn dat de EFL staat voor de strijd tegen de gevestigde orde....de graaiers die het woord human niet waardig zijn. Blijkbaar is de hebzucht zo groot dat alle menselijkheid bij deze personen is verloren gegaan.
Het mag duidelijk zijn dat de EFL staat voor het terugbrengen van het woord humanity in een momenteel unhumane society.

EFL: LiSxjwXPvEoaKuMDQeuVcxxstBoYWRY19E

Qui rogat, non errat
Wie vraagt, dwaalt niet

Offline IngeW

  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 302
  • Karma: +12/-0
  • Gulden Dame
    • Bekijk profiel
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2015, 18:36:53 »
Chapeau voor dit stuk!

Citaat
In 2014 a crack commando unit took responsibility for a crime they didn't commit. These men promptly escaped from a pre-made plan to break them, thanks to the warm love of the crypto community. Today, still wanted by the government, they survive as soldiers of fortune. If you have a problem, if no one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the EFL-Team!


 ;D  ;D  ;D
Geweldig Niels!
EFL: LiSxjwXPvEoaKuMDQeuVcxxstBoYWRY19E

Qui rogat, non errat
Wie vraagt, dwaalt niet

Offline daanw

  • Regio Coördinator
  • Sjef
  • *****
  • Berichten: 130
  • Karma: +11/-0
    • Bekijk profiel
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2015, 18:43:13 »
Verdomme, nu zit ik de hele tijd met het deuntje van "the a-team" in m'n hoofd. ;D
EFL: LQdbiEbG3FwxgJnJRp2SyoQpBejhkEguMa

Keep the faith!!!

Offline Kloede

  • Deelnemer
  • ***
  • Berichten: 20
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2015, 19:45:00 »
Mooi. Gaan de cryptocurrencies nog meer in waarde stijgen. Ik ga alvas een aantal opzij zetten.
Als je EFL over hebt: LYRipPJsm5SzPVZreDgANePWENAxK2hcQX

Offline Hman

  • Kring
  • Sjef
  • *****
  • Berichten: 147
  • Karma: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #10 Gepost op: 08 januari 2015, 19:51:47 »
Henk, heeft dat G20-besluit geen handige naam zodat we het vast kunnen pakken en mensen via sociale Media naar onze discussies en oplossingen kunnen trekken ? Zoiets als, gen***d . Ik zie het al voor me dat Niels dat oppakt :) . Misschien nog even goed brainstormen en meer dan dat .....

Dystopia: de nieuwe realityshow nu Live op G20!
Hman - leve de e-Gulden

EFL: LfKM1QWZUUst4cf8GeCsC7WhsCqBXrFqEA

Offline Hman

  • Kring
  • Sjef
  • *****
  • Berichten: 147
  • Karma: +5/-0
    • Bekijk profiel
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #11 Gepost op: 08 januari 2015, 19:56:22 »
Zou dat geen mooie marketingkreet zijn voor de EFL ?  JE GELD OF JE LEVEN !

Ik denk dat de slogan 'e-Gulden, je geld én je leven' nog net iets treffender lijkt!
Hman - leve de e-Gulden

EFL: LfKM1QWZUUst4cf8GeCsC7WhsCqBXrFqEA

Offline IngeW

  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 302
  • Karma: +12/-0
  • Gulden Dame
    • Bekijk profiel
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #12 Gepost op: 08 januari 2015, 20:28:30 »
Ik denk dat de slogan 'e-Gulden, je geld én je leven' nog net iets treffender lijkt!

Is idd nog treffender.
EFL: LiSxjwXPvEoaKuMDQeuVcxxstBoYWRY19E

Qui rogat, non errat
Wie vraagt, dwaalt niet

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #13 Gepost op: 08 januari 2015, 21:39:03 »
Ok ! Moeten we uitbeelden !
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Sparen? Een veilig pensioen? Laat me niet lachen (.. of huilen, eigenlijk)
« Reactie #14 Gepost op: 09 februari 2015, 05:02:39 »
ik ben zojuist begonnen aan dit stuk, maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat wij accepteren dat dit door onze strot wordt geduwd. Als ik het moet vergelijken met e-Gulden berekenen de banken gewoon vooruit op de satoshi nauwkeurig tot waar ze de prijs kunnen dumpen zonder dat ze gedoe krijgen met hun derivaten die ze in de duizenden miljarden hebben uitstaan, financiele apartheid om van te gruwelen! Eens denken of en hoe hier op te reageren.
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV