Welkom op dit forum NaatjePet! Erg goed dat je je hebt geregistreerd ook al snap je er niets van. Eerlijk gezegd, ook ik snap er ook weinig van,... Met name is het computer technische deel dan. Ik zal proberen om samen met Nelis (hier welbekend) een stappenplan neer te zetten. Nieuwe gebruikers kunnen dan snel en eenvoudig over eGuldens beschikken. Later meer hierover.
Het afgelopen jaar werd mijn enthousiasme voor alternatieve betalingsmethoden gewekt na het zien van enkele Tegenlicht documentaires. In de documentaires wordt bijvoorbeeld de 'Bristol Pound' besproken en wat de komst daarvan voor de lokale community betekent. Eenvoudiger alternatief betalen dan met de Bristol Pound kan niet, er is o.a. een nieuw waardepapier (werkt ook digitaal) gedrukt dat van hand tot hand gaat. Heel overzichtelijk.
All franjes eraf, met de Bitcoin en de eGulden gebeurt eigenlijk hetzelfde, maar digitaal, via je computer. Je download een portemonnee (wallet) naar je pc. Het duurt even om je wallet helemaal bijgewerkt op je pc te hebben. De wallet maakt automatisch je betalingsadres aan. Mijn betalingsadres ziet er bijvoorbeeld zo uit: LaFwmZDgAtRtrVeMNpLpuKQ6RTvX2t9CHr
Nu zal de eGulden niet sec alleen in Almere worden verhandeld zoals de Bristol Pound in Bristol. En zo zijn nog veel meer verschillen, maar deze betalingsmethoden breken de macht van de banken. Dat is precies wat ik wil, want banken en bankiers vertrouw ik niet meer.
Hier VPRO's Tegenlicht ingang met veel info:
http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2014/maart/lokale-munteenheden.html