Hoi Gijs-Jan,
Mag ik je allereerst feliciteren dat je ons gevonden hebt? Je hebt duidelijk wat tijd geïnvesteerd in dit onderwerp en dat is toch redelijk uniek te noemen. Wat je stelt over de guldens is helemaal correct. Het forum waar je nu op schrijft is opgericht door 3 vroege instromers, maar de oprichter van deze munt heeft puur op korte termijn gehandeld en gebruikt de e-Gulden als winstpakker. Hierdoor is onze prijs gekelderd, maar dat betekend op dit moment eigenlijk nog niets. Zowel de guldencoin als EFL maken gebruik van een nieuwe techniek die is gebaseerd op bitcoin. Het verschil tussen de munten is naast de totale hoeveelheid (21 miljoen EFL en 1,4 miljard NLG) ook de tijd die het duurt om de munten te maken. Ons protocol zorgt ervoor dat de guldens in korte tijd op de markt worden gebracht, ongeveer 5 jaar voor het grootste deel, terwijl NLG hier veel langer over gaat doen, bijna 40 jaar.
Op dit moment is het denk ik nog te vroeg om te bepalen wie de winnaar is. De meeste bitcoin kenners kiezen voor de guldencoin, omdat dit voor hun miningapperatuur de meest interresante optie is, maar mijn mening is dat je EFL niet zo maar kan afschrijven. De grootste drempel voor deze uitvindingen is de kennis van de massa. Tot op heden is de kennis over geld dramatisch te noemen en zo lang de mensn niet snappen wat een euro is zullen ze ook niet kunnen kiezen voor een alternatief. Persoonlijk denk ik dat beide munten naast elkaar kunnen bestaan, ik zie het als volgt:
Op dit moment legt guldencoin de nadruk op nieuwe acceptanten, wij leggen de nadruk op educatie aan de massa. Als je je bezorgt maakt over waar jij je munt kan uitgeven kan ik je melden dat er in de toekomst gegarandeerd een NLG/EFL markt zal ontstaan. Mijn idee is dat Nederland de guldencoin kan gebruiken voor alledaagse betalingen en dat we een extraatje kunnen sparen met EFL.
Om nu antwoord te geven op je vraag, spreid je opties altijd zo veel mogelijk, maar bedenk je het volgende:
Doordat EFL een kortere periode nodig heeft om zijn munten te maken zijn er nu al een grote hoeveelheid op de markt. Voor 50 euro neem je een aandeel in het netwerk van ongeveer 10000 gulden, dat is dus 0.5 duizendste van het totaal. Voor ditzelfde bedrag kan je ook ongeveer 30000 guldencoin kopen, dit is 30000/1400000000= 0.000214 % van het totaal.
De elektronische gulden wordt door bitcoiners afgeschreven en er wordt gesteld dat wij de valse start niet te boven gaan komen, maar heb je onze vriendencampagne al gezien op de site? Wij zijn volop in beweging, maar zijn niet zo actief op sites als bitcointalk. Het gevolg is dat de mensen die momenteel al in bitcoin hebben geïnvesteerd liever voor guldencoin kiezen, maar wij zijn dan ook niet op zoek naar mensen die al bitcoins bezitten, maar meer naar alle mensen die dat nog niet doen.
Helpt dit je in het maken van een keuze?