Auteur Topic: Is er een nieuwe Handleiding voorhanden?  (gelezen 4477 keer)

Offline Terra2017

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 3
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Is er een nieuwe Handleiding voorhanden?
« Gepost op: 15 september 2017, 21:55:20 »
Ik lees nu de handleiding uit 2014, maar de afbeelding uit 2014 komen niet overeen met mijn wallet ( zie bijlage). Ik heb nog nooit met cryptocurrency gewerkt en ben dus een beginner. In de mail die ik heb gekregen wordt gesproken over mijn rekeningnummer doorgeven, maar er wordt nergens vermeld waar je die kunt vinden. Ook in de handleiding uit 2014 wordt er gesproken dat als je op het tapblad ontvangen staat  door de software al een portemonnee (wallet) wordt aangemaakt. Dit zie ik nergens terug in mijn wallet. De wallet is blijkbaar een update. Ook heb ik ergens gelezen dat je een openbaar rekeningnummer moet doorgeven. Ik ben nu al meer dan 1 uur aan het zoeken naar een antwoord, ook op Google niets gevonden, ook geen youtube tutorial. Graag jullie feedback.

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Is er een nieuwe Handleiding voorhanden?
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2017, 09:25:19 »
Ik lees nu de handleiding uit 2014, maar de afbeelding uit 2014 komen niet overeen met mijn wallet ( zie bijlage). Ik heb nog nooit met cryptocurrency gewerkt en ben dus een beginner. In de mail die ik heb gekregen wordt gesproken over mijn rekeningnummer doorgeven, maar er wordt nergens vermeld waar je die kunt vinden. Ook in de handleiding uit 2014 wordt er gesproken dat als je op het tapblad ontvangen staat  door de software al een portemonnee (wallet) wordt aangemaakt. Dit zie ik nergens terug in mijn wallet. De wallet is blijkbaar een update. Ook heb ik ergens gelezen dat je een openbaar rekeningnummer moet doorgeven. Ik ben nu al meer dan 1 uur aan het zoeken naar een antwoord, ook op Google niets gevonden, ook geen youtube tutorial. Graag jullie feedback.
Welkom op dit Forum Terra!

Er heeft zich inderdaad nog niemand geroepen gevoeld om de handleiding te vernieuwen. Maar de functies zijn wel nagenoeg hetzelfde.  Er zijn wel recentere handleidingen dan die uit 2014, maar al het leesmateriaal staat bij elkkaar in de rechter kolom op e-gulden.org: https://e-gulden.org/index.php/de_portemonnee

Nog preciezer, de 7-stappenhandleiding geeft toch duidelijk antwoord op je vraag: http://www.youblisher.com/p/1081395-7-Stappen-Handleiding-e-Gulden-Wallet-Uitgave-2015/

Het aanmaken (of opvragen) van een rekening doe je in het tabblad "ontvangen". Het is gebruikelijk om bij iedere ontvangst een nieuwe aan te maken. In de nieuwe versie druk je op de knop "betalingsverzoek", eventueel vooafgegaan door het invullen van de bovenstaande specificaties. Er ontstaat dan een nieuwe regel in de tabel er onder. Wat je daarna moet weten is dat je op die nieuwe regel moet dubbelklikken (of 1x en daarna op de knop "toon" eronder). Dat is inderdaad niet heel duidelijk. Je krijgt dan een popup. Je rekeningnummer staat dan achter "adres:" en begint met de letter L.

Het allerbelangrijkste: Zorg dat je de functie "bestand - backup portemonnee" uitvoert en dat je het bestand dat ontstaat (wallet.dat) buiten je computer opslaat (en om de 100 betalingen ververst). Dat moet je onmiddellijk doen omdat er al 100 betalingsverzoeken (onzichtbaar vooruit geprogrammeerd) aanwezig zijn.

Succes,  en blijf vragen bij onduidelijkheden!
« Laatst bewerkt op: 16 september 2017, 09:29:17 door bitwise-shifted »
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Terra2017

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 3
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Is er een nieuwe Handleiding voorhanden?
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2017, 14:05:57 »
Dank voor het antwoord, maar ik merkte gisteren dat het synchroniseren van het netwerk niet lukt. Hij blijft staan op 3 jaar en 25 weken, zie eerder print screen.  Ik heb mijn tijdsaanduiding van mijn pc aangepast aan de juiste tijd, maar ook dit help niet. Kan ik hier nog iets aan doen?

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Is er een nieuwe Handleiding voorhanden?
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2017, 15:07:15 »
Dank voor het antwoord, maar ik merkte gisteren dat het synchroniseren van het netwerk niet lukt. Hij blijft staan op 3 jaar en 25 weken, zie eerder print screen.  Ik heb mijn tijdsaanduiding van mijn pc aangepast aan de juiste tijd, maar ook dit help niet. Kan ik hier nog iets aan doen?

Als hij niet automatisch (binnen een uur) begint met synchroniseren kan het zijn dat het programma door een firewall wordt geblokkeerd. Ieder programma dat voor het eerst wordt opgestart en zich met het netwerk wil verbinden wordt door een firewall tegengehouden. Als het goed is verschijnt de firewall dan met een scherm met de vraag wat te doen. Natuurlijk moet het programma zich kunnen verbinden.

Bij het eerste opstarten kan het even duren voordat het synchroniseren lijkt te beginnen omdat er eerst algemene informatie wordt uitgewisseld voordat de blockchainblokken worden opgehaald.
Het hele proces kan worden gevolgd met het menu "hulp - debugscherm";  Als er geen netwerkverkeer is een geen peers zijn verbonden dan wordt het programma tegengehouden. Dat hangt dan van de firewall af die er in allerlij soorten en maten zijn. Wat wel kan helpen is egulden-qt.exe te kopiĆ«ren en een naam te geven als e-gulden-qt-test.exe en dat op te starten. De firewall moet dan in aktie komen.
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Terra2017

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 3
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Moet ik nu alle 6 IP-adressen toevoegen aan mijn Firewall
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2017, 19:15:08 »
Ik heb de applicatie E-Gulden in mijn Firewall geconfigureerd. Het is nu up to date, maar als ik kllik op het Debug venster/peers dan merk ik dat alle IP-adressen nog geblokkeerd worden ( zie print-screen). Moet ik deze nu ook een voor een toevoegen aan mijn Firewall??

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Moet ik nu alle 6 IP-adressen toevoegen aan mijn Firewall
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2017, 12:20:01 »
Ik heb de applicatie E-Gulden in mijn Firewall geconfigureerd. Het is nu up to date, maar als ik kllik op het Debug venster/peers dan merk ik dat alle IP-adressen nog geblokkeerd worden ( zie print-screen). Moet ik deze nu ook een voor een toevoegen aan mijn Firewall??
Nee, de ip-adressen zijn niet geblokkeerd. Je kijkt waarschijnlijk naar het veld "toegestaan", maar dat is een vrije vertaling van "whitelisted". Whitelisting kun je bereiken door whitelist=ip-adres in je coin.conf op te nemen. Het zijn nodes die je extra vertrouwd en die meer rechten krijgen. Voor meer info bijvoorbeeld: https://bitcoin.stackexchange.com/questions/41426/how-do-i-configure-bitcoin-core-to-connect-always-to-a-particular-node
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr