Auteur Topic: Transacties in wallet onbevestigd na terugzetten backup  (gelezen 7987 keer)

Offline Niels

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 5
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Transacties in wallet onbevestigd na terugzetten backup
« Gepost op: 03 mei 2016, 10:16:24 »
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de wallet. Ik heb de laatste versie van de Christiaan Huygens wallet (v1.2.0.4-g5ab30c2-beta) gedownload, geinstalleerd en laten synchroniseren. Daarna heb ik wallet.dat vervangen door mijn backup. Alle transacties (en dus ook het saldo) worden weergegeven, maar ze zijn allen onbevestigd. Ik kan daardoor dus niet over mijn e-guldens beschikken. Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt!

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Transacties in wallet onbevestigd na terugzetten backup
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2016, 10:58:03 »
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de wallet. Ik heb de laatste versie van de Christiaan Huygens wallet (v1.2.0.4-g5ab30c2-beta) gedownload, geinstalleerd en laten synchroniseren. Daarna heb ik wallet.dat vervangen door mijn backup. Alle transacties (en dus ook het saldo) worden weergegeven, maar ze zijn allen onbevestigd. Ik kan daardoor dus niet over mijn e-guldens beschikken. Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt!

Hey Niels, Best we internet hè daar in Frankrijk. Heb je de egulden-qt wel eerst uitgezet voordat je de wallets verving? Normaal gaat deze na herstart en een wallet.dat wijziging door de hele blockchain heen om de saldo te verifiëren (blokken controleren). Als hij dat vertikt is dat speciaal en is het voor ons handig om de speciale omstandigheid te weten. Je kunt een rescan het makkelijkst forceren door een snelkoppeling te maken van egulden-qt.exe . Met de rechter muisknop in verkenner kun je de eigenschappen van die snelkoppeling aanpassen. In het doelveld voeg je dan toe -reindex . Ook praktisch om de naam van de snelkoppeling aan te passen in "egulden reindexeren" of iets dergelijks. Voor later, je weet maar nooit. Bijvoorbeeld :

"C:\Program Files\EFL\egulden-qt.exe" -reindex
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Nelis

  • e-Gulden, meer dan geld
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 1.331
  • Karma: +24/-10
  • Oprichter BRVC
    • Bekijk profiel
    • tBrabantsKWARTIERTJE
Re: Transacties in wallet onbevestigd na terugzetten backup
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2016, 16:07:58 »
Dit is ee andere Niels Bitwise  ;)

Ik denk dat het probleem is dat de blokketen nog moet synchroniseren, even geduld en de software laten draaien en dan moet het goedkomen.
Stop met leren:Start met denken
Donaties worden gewaardeerd
Leet9yr7pqvEJhvHBvmdDnFKSVT7q2GwiV

Offline Niels

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 5
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Transacties in wallet onbevestigd na terugzetten backup
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2016, 16:38:30 »
Nee, de blockchain was helemaal bij. Ik had egulden-qt uitstaan toen ik de wallet.dat bestanden verwisselde. Ook ging het programma daarna inderdaad door de hele blockchain heen om het saldo te verifieren. Het programma starten met de optie -rescan en later nog een keer met -reindex gaf geen verbetering.

De wallet.dat backup was in april 2015 gemaakt met een oudere versie van egulden-qt op een Linuxsysteem. Ik heb nu de laatste versie draaien op een Windows 7-systeem.

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Transacties in wallet onbevestigd na terugzetten backup
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2016, 22:56:45 »
Nee, de blockchain was helemaal bij. Ik had egulden-qt uitstaan toen ik de wallet.dat bestanden verwisselde. Ook ging het programma daarna inderdaad door de hele blockchain heen om het saldo te verifieren. Het programma starten met de optie -rescan en later nog een keer met -reindex gaf geen verbetering.

De wallet.dat backup was in april 2015 gemaakt met een oudere versie van egulden-qt op een Linuxsysteem. Ik heb nu de laatste versie draaien op een Windows 7-systeem.

Oh sorrie, nog meer Nielsen :)
Weet je zeker dat de wallet.dat bij egulden hoort en niet bij een andere munt. Na een backup geeft ik hem zelf altijd een andere naam want wallet.dat zegt niet zo veel. Als hij na synchroniseren de transacties niet  bevestigd lijkt het er op dat deze niet voorkomen in de blokketen. Beginnen de adressen wel met hoofdletter L? Dan kun je even een transactieID (of een public key) kopiëren en verifiëren op https://chainz.cryptoid.info/efl/

De unixwallet en de windowswallet zijn gewoon uitwisselbaar. Het wallet-formaat is ook niet gewijzigd. Uiteindelijk vindt hij ook saldi en transacties. In noodgevallen kun je altijd nog de private keys opvragen, maar laten we eerst maar eens kijken waar de oorzaak ligt.
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Niels

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 5
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Transacties in wallet onbevestigd na terugzetten backup
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2016, 23:27:38 »
Hoi bitwise,

ik weet zeker dat het mijn laatste egulden wallet.dat is. Ik geef mijn backups inderdaad goed omschrijvende namen. De adressen beginnen met een L.

Echter, ik heb een aantal adressen en transactie ID's met de blockchain explorer opgezocht en die kan ze niet terugvinden in de blockchain! Hoe kan dat nou?

Het zou wel verklaren waarom de saldi en transacties onbevestigd zijn in de wallet. Ze staan schijnbaar niet in de blockchain!

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Transacties in wallet onbevestigd na terugzetten backup
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2016, 23:38:23 »
Hoi bitwise,

ik weet zeker dat het mijn laatste egulden wallet.dat is. Ik geef mijn backups inderdaad goed omschrijvende namen. De adressen beginnen met een L.

Echter, ik heb een aantal adressen en transactie ID's met de blockchain explorer opgezocht en die kan ze niet terugvinden in de blockchain! Hoe kan dat nou?

Het zou wel verklaren waarom de saldi en transacties onbevestigd zijn in de wallet. Ze staan schijnbaar niet in de blockchain!

Stuur eens een public key en een transactienummer
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr

Offline Niels

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 5
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Transacties in wallet onbevestigd na terugzetten backup
« Reactie #7 Gepost op: 03 mei 2016, 23:47:46 »
Verzonden via PM

Offline Niels

  • Groentje
  • **
  • Berichten: 5
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: Transacties in wallet onbevestigd na terugzetten backup
« Reactie #8 Gepost op: 04 mei 2016, 10:27:51 »
Het probleem is opgelost. Ik had mij ondanks de duidelijke naamgeving van mijn backups toch vergist en de wallet.dat van een andere munt gebruikt. Excuses voor het oponthef en bedankt voor de hulp.

Offline bitwise-shifted

  • Administrator
  • Eindbaas
  • *****
  • Berichten: 866
  • Karma: +30/-1
    • Bekijk profiel
Re: Transacties in wallet onbevestigd na terugzetten backup
« Reactie #9 Gepost op: 04 mei 2016, 11:24:21 »
Het probleem is opgelost. Ik had mij ondanks de duidelijke naamgeving van mijn backups toch vergist en de wallet.dat van een andere munt gebruikt. Excuses voor het oponthef en bedankt voor de hulp.

Geen probleem Niels. Dit sterkt onze overtuiging in de blockchain alleen maar! Goed dat je het hebt gedeeld.
efl: LSt2u7BjW2H4C7bXmwpYdMby9iQc7ZvqAr