Wat guldengemeenschap wel slim doet, is zeggen wij zijn eerlijk, en wij kijken niet naar andere, maar ondertussen wel een website innemen, de naam niet als eerste verzonnen hebben, maar en daar gaat het om, wel een goed beeld bij mensen neergezet hebben. Het gaat er niet om of dat beeld wel of niet klopt, het gaat er om wat de massa denkt! Met andere woorden, ze hebben het kwa marketing gewoon veel beter gedaan.
Over dat Venezuela puntje.
Geldsysteem bestaat uit vertrouwen. Zie hierboven zou ik gekscherend willen zeggen. Daarbij gaat het er niet om, of dat vertrouwen terecht is ja dan nee, maar of de mensen het hebben. Mensen hebben bijna allemaal (dat is hier soms wel anders) vertrouwen in de euro. Dat er elke maand 85 miljard bijgemaakt wordt kijkt bijna niemand na. Dat gebrek aan vertrouwen is nu juist een punt van E-gulden van het begin. Daarbij gaat het er niet om of dat gebrek aan vertrouwen terecht of onterecht is, maar wat de massa denkt. Immers denkt een massa die zijn niet te vertrouwen, dan ben je weg. En dat is heel moeilijk om dat vertrouwen te herstellen.
En daar heb je wel gelijk in, als je gaat benoemen op basis van glasharde feiten, kijk naar die andere wat zei doen, wil dat niet zeggen dat de massa dan denk, oke nee dan zijn jullie wel te vertrouwen. Wat ik wel weet, is dat deze munt te vertrouwen is. Dat deze mensen dat zijn. Laat ik het anders zeggen.
Stel ik heb een bedrijf en moet zaken doen. Dan zou ik liever met dit bestuur zaken doen, dan met het bestuur van een ander gelijknamige firma, welke hetzelfde product levert, in dezelfde branche zit, zelfde naam heeft, maar zaken doet die in de zakenwereld not done zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat de massa op dit moment dat ook denkt, dan is het antwoord toch echt nee. Als je het over professionalisering hebt, denk ik ook dat het heel belangrijk is hoe je uitstraling is. Sommige munten hebben hele professionele site, gelikte investeringsmogelijkheden ect...
Overigens, dat is wel een punt kom je dan wel uit waar de munt eigenlijk niet voor bedoeld is, maar uiteindelijk toch weer wel. Wat bedoel ik daarmee? Wel als mensen dik gaan beleggen in een munt, gaat deze veel stijgen. Op dat moment zal de massa dat zien, en er ook interesse in krijgen. Vervolgens krijgen winkeliers er interesse in. Nu is het natuurlijk wel zo, dat ik er vanuit ga, dat over 10 jaar, je nog steeds overal met euro's kunt betalen, en dat er een aantal winkels per stad zijn (stuk of 10 a 15) welke cryptomunten accepteren. Wellicht verschillende, wellicht 1 smaak. Met andere woorden, de andere winkels in een stad, dat zijn ze dus bijna allemaal zullen het niet doen.