Gisteren deed ik een bitcointransactie en hij duurde erg lang dus ging ik eens kijken waar het volgende blok bleef. Toen ik bij mijn favoriete blokexplorer
www.blocktrail.com ging kijken zag ik dat mijn transactie samen met ongeveer 12000 andere transacties in de wachtrij staat om verwerkt te worden. Een wachtrij van 4 blokken dus, want gemiddeld genomen kunnen er maximaal 3000 transacties per blok worden verwerkt. Nu 1 dag later is de wachtrij op transacties opgelopen tot meer dan 25000 en het stijgt gestaag.
Wat betekend dit?
Helemaal zeker weten doe je het nooit, maar de koersstijging rond nieuwjaar wijst wat mij betreft op instap van nieuwe deelnemers. Deze deelnemers doen extra transacties en we zijn nu op het punt gekomen dat we structureel meer transacties aangeboden zien worden dan er verwerkt kunnen worden, dit zorgt voor een lag van inmiddels 8 blokker, of 1,5 uur. Als reactie op de volle blokken is Litecoin meer in trek, althans, dat is mijn conclusie, zit de ene blokketen vol, dan gaan we de volgende vullen.
Ik ben erg benieuwd waar dit heen gaat. Ik doe niet zo veel tranacties, maar de kracht van bitcoin is dat je altijd beschikking hebt over je geld. Als de blokketen structureen meer trqansacties moet verwerken dan dat er plaats is, wordt de achterstand steeds groter, tot je na een tijdje maanden achterloopt. Een voorstel voor de btc gemeenschap is dat wij op bijvoorbeeld zondag een rustdag houden zodat op die dag de blokketen de achterstand kan inlopen, maar in de praktijk zal dit erg lastig te verkopen zijn. Ik verwacht dan ook dat bitcointransacties steeds duurder zullen worden om te verwerken en dat sidechans als efl de bufferbakken zijn die vol gaan lopen zolang er meer transacties worden aangeboden dan er kunnen worden verwerkt. Ik ben iig blij dat ik gisteren nog 20 ltc heb kunnen wegsnoepen voordat de stijging werd ingezet en ben erg benieuwd hoe anderen hier over denken. Fijjne dag!